Ce ar putea fi în Valencia?

Ce ar putea fi în Valencia?

Circuitul din Valencia a luat cele mai mici note în ultimii ani pe toate site-urile de Formula 1 în ceea ce privesta calitatea spectacolului. Nu are mai nimic din farmecul circuitului din Monte Carlo şi reducerea capacitaţii tribunei la aproape 35% din capacitatea iniţiala spune multe, prea multe. Toate acestea însă nu exclud răsturnările de situaţii pe parcursul cursei şi cu sigurantă nu exlcud posibilitatea de a avea parte de unele calificări spectaculoase, calificări care au devenit cu adevărat interesante prin prisma diferenţelor foarte reduse ce există între monoposturi şi piloţi.

În Valencia piloţii parcurg 57 de tururi a câte 5419m însumând o distanţă totală de 308,9km. Pe acest circuit întâlnim nu mai puţin de 7 viraje din totalul celor 25 ce trebuie negociate cu o viteză de sub 100km/h. Circuitul este unul tehnic, unde şi frânele sunt puternic solicitate şi unde depăşirile sunt totuşi posibile dar cu riscuri pe măsură, asta şi fiindcă cea mai lungă linie dreaptă între virajele 10 şi 12 este virajată şi lungimea ei este de circa 900m

Ce ar putea fi?

8 din 8? NU. Oricat si-ar dori Bernie, presa, echipa Lotus şi altii să se întample acest lucru acordăm acestei posibilităţi şanse de sub 5%. Lotus par aproape dar nu sunt, Schumacher dacă va termina cursa va fi deja un rezultat foarte bun pentru Mercedes, iar Felipe mai are mult de muncit până să se lupte pentru victorie, în timp ce  piloţii Sauber nu credem că au experienţa necesară de a câştiga pe un asemenea circuit.

Hamilton vrea o nouă victorie pentru Mclaren şi Button vrea să simtă din nou maşina pe care a simţit-o în primele curse. Ciudat unde a dispărut viteza lui Jenson şi nu poate fi explicată scădera formei sale doar pe seama pneurilor ci mai degrabă pe setarea atât de complexă a maşinilor de Formula 1 din acest sezon. Greu de crezut că simpaticul Jenson va reuşi să facă un rezultat  foarte bun după 3 curse foarte slabe. Hamilton e foarte greu de bătut în calificări şi când eşti în mână, dar mai altfel, iar aici se pare că cei de la Pirelli au dreptate în ceea ce priveste importanta calificărilor. Pe Hamilton îl credităm cu prima şansă la victorie şi clar în faţa colegului său în calificări şi în cursă. Au cea mai constantă maşină de la începutul sezonului, au putere pe liniile drepte, au viteză maximă în virajele rapide (unde Mercedes şi Ferrari stau mai slab) dar şi în cele lente, capitol la care alţii suferă (Williams, Red Bull). Pe Button nu îl vedem în primii 5 nici în această cursă.

Red Bull sunt într-o mică derută după cursa din Montreal. Dacă după ziua de Sâmbătă cand au obţinut prin Vettel prima poziţie pe grilă erau daţi ca favoriţi de departe, Duminică nu au inţeles ce se întâmplă pe circuit şi au pierdut poziţii la boxe chiar şi până la ultima intrare. Webber suspect de încet în calificări comprativ cu colegul său. Diferenta de 0,6s între cei doi colegi a fost cea mai mare de anul acesta în condiţiile în care Vettel l-a învins în calificări pe Webber doar de 3 ori anul acesta, 4 victorii revenind lui Webber. Credem că vor fi rapizi pe acest circuit cei de la Red Bull şi considerăm că sunt principalii favoriţi la linia întai a grilei. În cursă însă îi vdem cu un mic dezavantaj în fata lui Hamilton şi Alonso. Greu de anticipat, dar ar trebuii ca Webber să vină în faţa lui Vettel şi să obţină al doilea podium din acest an ”bătrânul” australian.

Şi cei de la Mercedes probabil că se întreabă unde le este viteza din calificări. E drept că dacă Schumacher efectua cel mai rapid tur în ultima sesiune din calificările din Canada ar fi putut să spere la pozitia a 4-a, dar probabil nimic mai mult. În Montreal aripa spate mobilă se poate ţine deschisă pe 63% din lungimea circuitului lucru ce trebuia să îi avantajeze mult, foarte mult. Nu a fost însă aşa. În cursă Rosberg a fost mult timp cel mai rapid dar din cauza unei greşeli şi a traficului nu a reuşit să fructifice din plin acest lucru. Schumacher ar trebuii să termine calificările în primii 6 daca maşina îl ține şi foarte aproape de Rosberg pe care noi il vedem în faţa lui Michael datorită caracteristicilor circuitului din Valencia (lui Michael nu îi plac virajele lente, deşi în Monaco a demonstrat contrariul). În cursă Rosberg în primii 5, chiar pe podium şi despre Schumacher îndrăznim să spunem că are şanse statistice mari să termine cursa, dar nu băgăm mâna în foc nici de această dată şi nici măcar pentru atât.

Ferrari pot fi multumiţi după cursa din Montreal fiindcă au arătat că au viteză, nu pot fi mulţumiţi doar din cauza strategiei alese. Alonso poate face o surpriză în faţa proprilor suporteri şi când spunem aceasta ne gândim la prima clasare pe prima linie a grilei din acest sezon (în Barcelona a plecat de pe locul 2 datorită penalizării suferite de Lewis). Felipe sperăm să nu mai greşească şi – cu toate inovaţiile de pe maşină avute la dispoziţie în Valencia – să reuşească un rezultat bun, adică să se claseze în primii 6. Circuitul ar trebuii să fie foarte potrivit pentru cei de la Ferrari. Alonso în fata lui Massa în calificări, iar în cursă cine ştie?

Lotus la fel ca cei de la Mercedes se pot intreba unde le-a dispărut viteza din primele 5 etape. Atât cea din cursă dar şi cea din calificări. Nu ştim ce bucăţică le lipseşte celor de la Lotus pentru a avea nişte calificări mai bune dar dacă nu vor găsi aici bucăţica lipsă, suntem aproape convinşi că nu vor ajunge pe podium, fiindcă Valencia nu e circuitul unde poţi avansa 6 poziţii de pe grila de start până la sfârşitul cursei, aşa cum a făcut Grosjean în Canada. Grosjean spunem noi că îl va învinge pe Raikkonen în calificări din nou şi în cursă îl suspectăm de o greseală la fel ca şi în Monte Carlo. Cei de la Lotus ar trebuii să fie puternici aici totuşi, dar principalul lor punct slab în prezent sunt piloţii, sau modul de comunicare dintre aceştia şi echipă.

Sauber vin după un rezultat bun şi sunt foarte încrezători că acesta a venit într-o cursă normală, uscată, fără maşina de intervenţie şi fără abandonuri multiple. Aşa este. În calificările din Valencia însă pur şi simplu nu îi vedem capabili să aducă ambele maşini în ultima sesiune şi deci nu credem că vor avea o cursă foarte puternică. Acest circuit nu este rău pentru maşina lor, dar este rău – dacă putem spune aşa – pentru piloţii săi. Este un circuit tehnic unde mâna pilotului face iaraşi mult, poate nu ca în Monaco dar pe aproape. Poate Valencia ne va lămuri şi care dintre cei doi piloţi Sauber este mai rapid în calificări, până atunci noi pariem pe Kobayashi care ar putea să obţină cel mai bun rezultat din acest sezon.

Williams nu au avut nici un rezultat de care să se bucure după cursa câştigată din Barcelona. Şi ei au o maşină bună care ar putea mai multe cu piloţi mai experimentaţi. Greu, greu vor ajunge în ultima sesiune din calificări cu ambii piloţi, având o maşină ce nu este foarte bucuroasă de numeroasele viraje lente ce sunt pe circuitul spaniol. Dar surpriza nu e exclusă. Maldonado în fata lui Senna în calificări nu şi în cursă.

Force India din nou vin după un rezultat neclar. Credem însă că poziţia bună din calificările din Montreal a venit ca urmare a motorului Mercedes ce echipează maşina Force India şi ca un rezultat a altor circumstanţe. Aici îi vedem iarăşi pe la coadă, pe lângă Torro Rosso. Probabil că Di Resta îl va învinge pe Hulkenberg din nou, dar aceasta nu va fi suficient să îi asigure un punct.

Torro Rosso pe nicăieri şi ne-am bucura daca cei de la Caterham ar reuşii să îi încurce în continuare aşa cum au făcut-o în Montreal şi de data asta să reuşească prin Kovalainen să ajungă în a doua sesiune din calificări. Statutul echipei Toro Rosso în Formula 1 este unul neclar din punctul nostru de vedere şi puţin dubios.

Marussia a fost din nou bătută în calificări de Pedro de la Rosa şi nu vedem nici un impediment ca acesta să nu o facă din nou şi acum în faţă proprilor suporteri.

Calificări primii 10: Hamilton, Webber, Alonso, Vettel, Rosberg, Schumacher, Massa, Perez, Maldonado, Kobayashi sau o surpriză.

Cursă primii 10: Alonso, Hamilton, Webber, Rosberg, Massa, Vettel, Kobayahsi, Raikkonen şi din nou două mici, mari surprize.