Ce ar putea fi în Montreal?
Cursele desfăşurate pe circuitul canadian au o faimă prin impredictibilitatea lor. Impredictibilitate ce vine de la vreme, de la pneuri, de la piloţi și de la formă sa unică din calendarul competiţional. Se parcurg 70 de tururi a câte 4361m însumând o distanţă totală de 305,3km. Aici este nevoie de o apăsare aerodinamică scăzută, de o viteză de vârf ridicată și de o tracțiune puternică. Cu toate acestea setarea maşinii nu este foarte diferită față de cea din Monaco. Asta deoarece şi aici întâlnim 3 viraje lente care sunt negociate cu sub 100km/h, fiind vorba de virajele 2,6 şi 10.
Ce ar putea fi? 7 din 7.
Depăşirile sunt posibile aici, chiar dacă anul acesta va rămâne o singură zonă unde se poate folosi aripa spate mobilă şi aceasta scurtată cu 50m. Liniile lungi permit depăşirea fără ajutorul aripii spate mobile (DRS) şi chiar fără sistemul de recuperare a energiei (KERS), acest lucru nu înseamnă că piloţii nu le vor folosii, ci din contră şi în special le vor folosii în calificări. Calificări ce sunt foarte importante prin prisma poziţiei obţinute pe grila de start în ciuda faptului că în ultimii 10 ani, doar de 3 ori a câştigat cel ce a plecat de pe prima poziţie a grilei de start. Au fost 14 interveniţii ale maşinii de siguranţă în ultimii 10 ani, anul trecut fiind nu mai puţin de 5 asemenea intervenţii. Primele două sesiuni de antrenamente credem că ne vor spune mai mult decât de obicei despre favoriții cursei – asta dacă vremea va fi una favorabilă.
7 din 7 da. Fiindca Kimi, Lewis si Michael sunt printre favoriti. Si pot produce surprize si alții care nu au câștigat anul acesta.
McLaren susţin prin ambii piloţi că vor victoria aici. Îşi justifică dorinţa şi pe baza faptului că au câştigat ultimele două curse disputate în Canada şi pe faptul că Lewis Hamilton nu a câştigat în acest an nici o cursă, iar Button nu a obţinut nici un punct în ultimele două curse după startul de sezon foarte promiţător avut. Circuitul se potriveşte celor de la McLaren motorizaţi fiind de Mercedes, aceasta fiindcă vor beneficia de puterea motorului german şi de experienţa piloţilor săi, circuitul canadian fiind unul în care se vede mai mult mâna pilotului decât pe alte circuite – sigur că nu la fel de mult ca și la Monaco. Button ne-a învăţat că e bătut de Lewis în calificări, dar de data aceasta trebuie să stea cât mai aproape de el pentru a nu pleca în cursă de pe o poziţie inferioară liniei a 3-a a grilei. Din nou credem că va fi învins în calificări de Hamilton dar după succesul avut anul trecut aici a arătat că îi place circuitul şi nu este exclus să vină în faţa colegului său în cursă. Îi vedem la Montreal pe ambii piloţi McLaren în primele 7 poziţii şi pe Hamilton pe podium.
Red Bull rapizi şi la Monaco. În cursă nu au fost cei mai rapizi, dar calificările Webber le-a pierdut în faţa lui Schumacher la numai 8 sutimi de secundă. Ei nu stau cel mai bine cu viteza de vârf dar nu stau nici rău. Cât de mult îi va afecta interzicerea podelei cu găuri vom vedea. Credem că pe circuitul canadian foarte puţin. Webber noi anticipăm că îl va bate din nou pe Vettel în calificări şi în cursă este foarte greu de spus dar posibil că din nou va fi în faţa lui. Webber şi Vettel şi ei în primii 7 în condiţiile în care Vettel nu face vreo greşeală fiindcă deşi este în fruntea clasamentului alături de colegul său şi foarte aproape de Alonso, tânărului german nu îi place să aibă colegul de echipă lângă el şi acest orgoliu s-ar putea să îi dăuneze lui Sebastian în Canada.
Mercedes au în faţa un nou circuit care se potriveşte foarte bine maşinii lor. Am tot prezis că problemele maşinii lui Schumacher se vor sfârşi, dar nu a fost aşa nici în Monaco. Dar germanul are acum încredere mai multă în sine după a 69-a clasare pe prima poziţie a grilei obţinută la Monaco. Rosberg a strâns cele mai multe puncte dintre toţi piloţii în ultimele 4 curse şi constanța sa şi lipsa problemelor tehnice îl fac un favorit pentru cursa din Canada. Liniile drepte, tracţiunea extraordinară şi frânele foarte echilibrate ale celor de la Mercedes îi recoamndă pentru primele 4 poziţii ale grilei de start. Între cei doi rivali nu vedem mai mult de o zecime în calificări şi în cursă terminând unul după altul. Bine asta dacă va funcționa și maşina lui Michael. Pronosticăm cel puţin un loc pe podium pentru cei de la Mercedes şi ambii în primii 5.
Dacă cei de la Ferrari vor fi sau nu afectaţi de lipsa vitezei necesară pe liniile drepte vom vedea. Alonso a fost rapid în Spania şi în cursă şi în calificări. Slabi în Bahrain şi China însă, dar cu noile inovaţii aduse pe maşină începând cu Spania e greu de spus ce vor face pe circuitul canadian. Oricum Alonso rar greşeşte şi fiind o cursă unde credem că răbdarea piloţilor va fi pusă din nou la încercare, el ar trebuii să facă o cursă bună cu o clasare în primii 5. Massa ar trebuii să meargă la fel de bine ca şi colegul său dar aşa cum ne-a învăţat totuşi în spatele său măcar în calificări, chiar dacă în cursă nimic nu este exclus. Foarte aproape în calificări şi foarte aproape şi în cursă piloții Ferrari.
Despre cei de la Lotus suntem în necunoştiinţă; asta după ultima cursă de la Monaco când ei au fost cei mai buni în antrenamentele de Joi dar nu şi ulterior şi când au admis că variaţia temperaturii nu le face bine. Sunt multe şanse ca în Canada să avem variaţii de temperatură importante. Totuşi credem că ceva au învăţat şi nu uităm că au fost rapizi pe toate cele 6 circuite de până acum chiar dacă la Monaco doar în antrenamente. Atitudinea lui Raikkonen – care a decis să îşi schimbe coloana direcţiei de la maşină după turul de formare din prima sesiune de antrenamente ştiind că acest lucru nu îi va permite să mai alerge deloc, această operaţie durând circa 90 de minute – pare să îi fi supărat puţin pe cei din jurul său. Nu fiiindcă iarăşi s-a plâns de directie ci fiindcă cele 90 de minute petrecute în maşină ar fi fost importante pentru el şi pentru echipă, iar coloana se putea schimba şi între antrenamente. Am văzut însă de-a lungul anilor că încăpăţânare lui dă roade de obicei. Grosjean nu a trecut testul de maturitate din Monaco şi credem că şi acest circuit îi va aduce unul asemenător. În calificări sunt foarte apropiaţi cei doi şi la fel va fi şi în Canada, dar o clasare mai bună în cursă pentru Kimi. În primii 10 amândoi dacă Romain nu face prostii și cu o șansă la podium pentru Kimi.
Sauber vor să uite cursa de la Monaco fiindcă au avut probleme în antrenamente, în calificări şi în cursă. Însă ritmul lor a fost şi aici unul bun. Ambii piloţi vor mai mult şi aici iarăşi lupta este foarte strânsă în cadrul echipei. Greu de spus cine va fi mai bun în calificări, posibil Kobayashi pe care îl credităm să vină şi cu puncte din Canada. Despre Perez suntem din nou sceptici.
Aşa este. Și cei de la Williams vor să uite cursa din Monaco. La fel ca şi Sauber îi vedem cu un pilot în puncte, dar la limită. În calificări nu îi vedem în primele 8 poziţii şi atunci nu credem că piloţii vor putea face mai mult în cursă. Totuşi, vremea schimbătoare poate lucra în favoarea lor. Maldonado din nou în faţa lui Senna în calificări şi în cursă unul lângă altul piloţii Williams. Asta dacă termină ambii cursa.
Force India sunt bucuroşi după rezultatul de la Monaco pe care îl merită ţinând cont de cum a evoluat de la an la an micuţa echipă şi cât interes îşi dă pentru Formula 1 preşedintele companiei Vijay Mallya. Totuşi în Canada – deşi cu un motor Mercedes pe mașină – nu îi vedem să ajungă în ultima sesiune de calificări pe nici care dintre piloţi şi nici un punct să obțină în cursă. Hulkenberg din nou favorit să stea în faţa colegului său în cursă, dar nu şi în calificări.
Torro Rosso din nou cu sclipiri în ultima sesiune de antrenamente din Monaco, dar atât. Credem că vor fi ultima echipă în calificări şi cursă după cele 3 codaşe tradiţionale. Ar putea totuși să încurce o maşină Force India în cursă şi în calificări unul din tinerii piloți de la Torro Rosso. Vergne poate din nou să îl bată pe Ricciardo.
Marrusia nu au fost aproape de Caterham şi mai degrabă Caterham a fost aproape de celelalte maşinii pe circuitul din Monaco. Ce se poate întâmpla este ca şi aici De la Rosa îl încurce pe Pic în calificări şi să îi ia locul. în rest în spiritul vemii, Kovalainen, Glock şi De la Rosa în faţa rivalilor săi din cadrul echipei.
Calificări, primii 10 dar ca de obicei nu şi ordinea: Hamilton, Schumacher, Rosberg, Webber, Vettel, Alonso, Button, Massa, Perez, Maldonado sau Kobayashi.
Cursă: Lewis, Michael, Fernando, Mark, Nico, Jenson, Felipe, Sebastian, două mici surprize.