O scurtă analiză pentru cursa din Spania

Vom prezenta doar cateva date scurte despre Marele Premiu de Formula 1 din Spania, date care vorbesc de la sine si care ne intaresc punctul de vedere ca Formula 1 NU este si NU va fi ceea ce ar trebuii sa fie.

Fernando Alonso a castigat cursa din Spania cu un timp de 1:39:16 si Pastor Maldonando anul trecut a obtinut timpul de 1:39:09. Vettel nu a fost nici el departe in 2011 cand a castigat cu timpul de 1:39:03. Insa, acelasi Alonso a castigat cursa din 2006 cu timpul de 1:26:21. Arş. Adica cu 775 de secunde a fost mai rapid Alonso acum 7 ani decat astazi. Inca odata: Fernando a fost mai rapid cu aproape 12 secunde pe tur in 2006 fata de ziua de azi si ca sa fie si mai clar a fost cu exact 15% mai rapid atunci.

In 2006 diferenta medie intre cel mai bun timp din calificari si cel din cursa a fost de circa 3,5 secunde si anul acesta diferenta medie a fost de 9,5 secunde. Quo vadis?

Cred ca analiza noastra s-ar putea opri aici insa o continuam in ceea ce priveste comparatia echipelor Ferrari si Mercedes. Pe pneurile tari intre turul 19 si 24 Hamilton a facut o medie pe tur de 1:33 iar Alono o medie de 1:30.3 pe tur. Diferenta intre Ferrari si Mercedes care este imposibil de acoperit in acest an cat timp conditiile de baza se mentin aceleasi este una nemaivazuta si ‘neexplicabila’ daca amintim ca aceasi echipa Mercedes si-a pus ambele masini pe prima linie a grilei in calificari.

Chiar totul in Formula 1 trebuie sa fie legat de pneuri zilele astea? Si de DRS? Nu mai exista pilotaj? Sau altfel spus: trebuie neaparat sa incetinim masinile ca sa avem spectacol?

David Coulthard spunea ca a fost uimit sa afle de la Alonso ca a castigat cursa in care in cea mai mare parte a ei a mers la 90% din capacitate, restul sub. El extrem de rar a mers la 90% din capacitate si isi aminteste cum la prima victorie in care era Schumacher in spatele sau a dat tot ce a putut fizic si psihic si de abea a asteptat sa se termine cursa fiindca simtea ca se sfarseste. Pe vremea lui castigai o cursa daca mergeai la 100% din capacitate sau peste aceasta cifra.

Este cineva care ne intelege ce incercam sa spunem?

 

 

4 comentarii

  1. ati auzit de reducerea costurilor? tineti minte cand unul care castiga tot facea turul de formare cu o masina si pleca in cursa cu masina de rezerva? Au fost zile in f1 cand o echipa mare folosea intr-un weekend de cursa si 8 motoare si 4 sasiuri….pt a fi o competitie sportiva si nu un clasament al bugetelor au fost facute aceste limitari. Cred sincer ca va este dor de procesiunile numite „curse”,fara depasiri si cu invingator aproape sigur cel ce avea in acel sezon masina mai buna….Eu prefer incertitudinea de acum,in care geniul inginerilor si talentul pilotului fac diferenta

  2. Post By andrey_1293

    @ion – pai asta e faza de fapt, ca talentul pilotului conteaza foarte putin in cursele de azi. Inainte un pilot se chinuia sa tina masina pe circuit, si daca n-o tinea, parasea trasa si abandona. Acum ai loc sa iesi de pe circuit unde vrei si tot iesi inapoi fara nicio pozitie pierduta. Acum 2-3 ani, zicea Webber ca cu monoposturile de la acea vreme (2010, 2011) si o femeie ar putea conduce in F1. Inainte, te dadeai jos din masina si te chinuiai sa ajungi pe podium pentru ca erai epuizat fizic si psihic. Si sunt convins ca si in acele vremuri pilotii aveau pregatire fizica excelenta, dar cursele ii epuizau extraordinar de tare. La Monaco in 2009, Button s-a dat jos din masina si a inceput sa alerge pe linia dreapta din fata boxelor. Prin ani 90′ Senna s-a dat jos din masina in Brazilia si zicea sa nu-l atinga nimeni ca este extrem de epuizat si abia poate sa mearga. E o diferenta enorma.
    Sansele ca sa vedem o Formula 1 din anii 90 sau 00 sunt foarte slabe, tendinta actuala este de reducere a costurilor, downsizing si alte balarii. Mie unul nu imi convine asta dar nu avem ce sa facem. Sunt de parere ca F1 este regina sporturilor cu motor si asa ar trebui sa stea lucrurile si pe circuit. Echipele fara bani sa plece. Sa ramana echipele care invart miliarde, care isi pot permite cele mai noi si mai ingenioase tehnologii. Nu ar trebui sa fie limitata F1 deloc. Cei mai bun aici sa fie. Dar cred ca deja vorbesc aiurea…

  3. Post By daniel

    Doua mici completari: 1.traseul cursei din Barcelona a fost modificat anul urmator (2007) prin intorducerea sicanei inainte de ultima curba la intrarea pe linia start sosire (uitati-va la timpii din anii imediat urmatori) / 2. in 2006 monoposturile se realimentau in timpul cursei, prin urmare nimeni nu pornea ca si acum cu rezervorul plin cu combustibil. Sint doua explicatii de ce timpii din 2006 sint mai buni cu mult fata de cei din 2011-2013. Pneurile insa au un rol mult prea mare insa nu as spune ca nu mia conteaza pilotul. Pilotul conteaza enorm dar nu in sensul in care era important acum 10 ani. Acum trebuie sa stie cat de mult poate apasa acceleratia ca sa nu ramana fara pneuri. Acum 10 ani trebuia sa aiba grija sa nu-i explodeze motorul sau sa-i crape cutia de viteze. Pneurile rezistau mult si bine. Nu aveau o importanta determinanta.

    1. Post By daniel

      Referitor la diferenta din cursa intre timpii lui Alonso si Hamilton e data de functionarea pneurilor hard pe monoposturi. Puteati compara timpii lui Kimi sau Massa cu Hamilton si tot pe acolo erati. Mercedes si RBR nu functioneaza pe actualele pneuri hard. La fel au patit si Ferrari acum doua sezoane si nu au putut sa rezolve problema.

Comments are closed.