Aeronauitcă – cel mai rapid avion ultrauşor din lume

De Ion Sandu, inginer aeronautica.

Cel mai rapid avion ultrausor cot-a-cot din lume, disponibil si in Romania

Cel mai rapid avion ultrausor cot-a-cot este, de acum, disponibil si in Romania. VL-3 Evolution, pe numele sau, aparatul poate fi testat si achizitionat chiar din tara, fara a mai fi nevoie de drumuri costisitoare in Europa.

Inainte de toate, sa vorbim putin despre avion. Cine este VL-3 Evolution?

Ei bine, vorbim despre un avion ultrausor, cea mai accesibila categorie a aparatelor de zbor. VL-3 Evolution este produs in Cehia, de compania JBMaircraft, fiind construit aproape in intregime din materiale compozite. Asta inseamna o greutate redusa si performante considerabile, combinatia perfecta in aviatie. Daca mai adaugam la asta si un design extrem de reusit, atat din punct de vedere aerodinamic, cat si vizual, ajungem destul de aproape de ceea ce este VL-3.

Aripile aparatului ceh sunt construite din fibra de carbon si reprezinta unul din marile atuuri ale acestuia. Designul permite un usor paradox aerodinamic – viteza mare in timpul zborului si viteza redusa la aterizare. Asta se traduce prin usurinta cu care VL-3 poate fi ultilizat de, practic, orice pilot licentiat, fara a fi nevoie de o experienta considerabila pentru a-l “stapani”.

In functie de configuratia aleasa, VL-3 vine cu tren aterizare fix sau escamotabil. Iar optiunea trenului de aterizare escamotabil nu este deloc de ignorat, performantele fiind simtitor mai mari.

Ca si motorizare, ULM-ul ceh vine cu motorul ROTAX 912. Sunt disponibile trei versiuni ale acestuia, de 80 cp (ROTAX 912 UL), de 100 cp (ROTAX 912 ULS ) si din nou de 100 cp, dar pe injectie (ROTAX 912 IS). Acestor motoare le este “atasata” o elice de ultima generatie care, de asemenea, poate fi cu pas fix sau variabil.

Un alt mare atu al avionului este cockpitul. Cupola este mare, se deschide spre inainte si poate fi incuiata cu cheia, pentru a nu avea suprize neplacute. Bordul vine echipa standard, cu toate instrumentele necesare, insa exista si optiunea instalarii asa numitului “glass-cockpit”, adica a doua ecrane LCD de dimensiuni apreciabile pe care sunt afisate toate informatiile. Bordul poate fi configurat in functie de dorintele clientului, asa ca optiunile sunt multe.

Foarte importanta mi se pare posibilitatea dotarii cu pilot automat, lucru destul de nou si extrem de util pentru avioanele ultrausoare.

Nu in cele din urma, trebuie spus ca VL-3 poate fi dotat cu o parasuta balistica, in cazul declansarii acesteia aparatul fiind suspendat in patru puncte si urmand a reveni in siguranta pe sol.