Formula 1 aproape de sfârșit sau deja sfârșită?

Lucru cert este ca in Marele Premiu de Formula 1 nu vor lua startul doua echipe: Caterham si Marussia.

Alta certitudine este ca inca 3 echipe se zbat sa supravietuiasca in Formula 1: Force India, Sauber si Lotus.

Echipele Ferrari, Red Bull si Mercedes au mult mai multi bani decat toate celelalte. McLaren si Williams – inca – se descurca si implicit si Toro Rosso. Cum in Formula 1 pilotul conteaza tot mai putin si monopostul tot mai mult, monopost proiectat pe baza investitilor tehnologice extrem de costisitoare putem afirma ca nu este deloc o competitie corecta.

Echipele de mai sus oricum atrag sponsori mai numerosi si mai banosi si in plus ele incaseaza si mult mai multi bani pentru faptul ca sunt in fata in Formula 1 si extra ele au in spate uzine de masini sau de bauturi toxice extrem de profitabile.

Ni se pare potrivita ideea lui Mosley de a primi fiecare echipa din F1 aceasi suma de bani la sfarsitul anului, astfel ar exista o baza comuna de plecare.

In situatia actuala insa Mercedes cu sponsorii sai si cu fabricile in spate va incasa cea mai mare parte din bani, alaturi de Ferrari si Red Bull.

Modul de impartire al banilor

In 2013 F1 a produs 1,6 miliarde dolari americani. Dintre acestia 700 milioane au fost oferite echipelor de Formula 1. 2,5% din aceasta suma o primeste Ferrari (pentru numele si istoria sa in Formula 1) adica 17,5 milioane.

Suma ramasa 682,5 milioane se imparte in doua categorii in sume egale. 341,25. Prima suma se imparte in mod egla intre primele 10 echipe, adica 34,1 miliaone fiecare echipa mai putin cea de pe locul 11.

Cealalta jumatate se imparte pe baza meritelor, adica a locului in clasament ocupat. Conform acestei stari de fapt in 2013 banii s-au impartit in felul urmator:

Echipa Clasamentul Partea egala Partea meritata TOTAL
Red Bull   1 $34.12m $64.85m $98.97m
Mercedez  2 $34.12m $54.6m $88.72
Ferrari  3 $34.12m $44.4m $78.5m + $17.5m=$96m
Lotus 4 $34.12m $37.5m $71.62m
McLaren 5 $34.12m $34.1m $68.22m
Force India  6 $34.12m $30.7m $64.8m
Sauber  7 $34.12m $23.9m $58m
Toro Rosso  8 $34.12m $20.5m $54.6m
 Williams 9 $34.12m $17.1m $51.2m
Marussia  10 Nimic $13.6m $13.6m
Caterham  11 $34.12m Nimic $34.12m

 

Concluzii

Si peste toate acestea pilotii merg cu o viteza de croaziera pe circuit, salveaza combustibil si au grija de pneuri. Aceste ingrediente le putem vedea la un motorsport unde bugetul anual este 1 milion de euro nu unde bugetul minim ca sa traiesti in F1 fara a dezvolta nimic este de 60 milioane de euro.

Formula 1 se apropie de sfarsit daca nu cumva deja s-a sfarsit, fiindca pareni-se ca nu mai e – de ceva ani – ceea ce noi stiam ca este sau ca trebuie sa fie varful de lance al motorsportului, emblema lui, tralalala.

 

 

6 comentarii

  1. Acelasi scenariu se repeta in toate sporturile. Luati exemplul cluburilor de fotbal. Cred ca salariile pe o luna de la Real Madrid echivaleaza cu bugetul campioanei Romaniei pe un an. Asta e corect sa fie asa?
    Sau in tenis. Castigurile sint cu atat mai mari cu cat esti mai sus in clasament.
    Probabil ca F1 nu va muri niciodata, pana la urma competitia e in singele fiecarui barbat, insa isi va pierde foarte mult din popularitate. Si desigur si castigurile vor fi mai mici. Tot mai mici.

  2. Post By Viorel Cristian

    I.L.Caragiale spunea „vrei sa cunosti lumea? Priveste-o de aproape! Vrei sa-ti placa? Priveste-o de departe!”. Asa si cu F1: monoposturile inca mai au look-ul de monopost f1 dar cand dai de detaliile acestui sport iti vine sa intri pe youtube si sa dai replay curselor din anii ’90. Talentul pilotilor il mai poti descoperii in MotoGP intrucat in F1 regulamentul ii leaga de maini si de picioare pentru a nu mai face manevre. Cica pentru siguranta pilotului… pilotii MotoGP cu manevrele lor isi asuma un risc de 10 ori mai mare decat cei din F1 si cu toate astea sunt lasati sa ofere fanilor un adevarat spectacol.

  3. Nu inteleg ceva la impartirea banilor….Daca Marusia nu a luat nimic din partea egala inseamna ca a fost ultima echipa…si daca a fost ultima de ce a luat din partea meritata mai mult decat Caterham(care aici nu a luat nimic)

    1. Post By F1 Manager

      Bani impartiti in 2013 sunt si pentru sezonul 2012 la cei impartiti in mod egla, an in care Caterham au fost pe locul 10 si Marussia au luat bani pentru ca au iesit pe 10 in 2013.

  4. Daca sa ajuns in f1 sa se reduca cilindreea pana la 1, 6 si pilotul sa fie penalizat pentru consumul ridicat de carburant doar pentru a fi o competitie mai verede inseamna ca nu mai avem f1 , apogeul tehnologiei in indurtria auto poate o mai gasim in indicar .

  5. Salut.
    O mica intrebare am si eu , sper sa nu deranjez .
    Nu am inteles exact din postul de mai sus .

    Cat costa intrerinerea a doua monoposturi inter-un an ?
    Sau daca avem informatii , la cat ar ajunge profit (ex. RedBull 2013) , dupa un an in care s-a investit in monoposturi , piloti , staff , deplasari …

    Mi se pare un castig relativ mic pt sumele investite.
    Oare sunt in pierdere ?

Comments are closed.