Pirelli aduce la fiecare etapa de Formula 1 aproximativ 1800 de pneuri, dar traseul acestora este stabilit cu mult timp inainte de sosirea lor la destinatie. Pneurile pentru fiecare cursa sunt fabricate, printr-un flux de productie specific, inaintea fiecarui Grand Prix.
Pneurile folosite in Formula 1 sunt produse la uzina ultra-moderna din Izmit, chiar langa Istanbul, capitala Turciei. In timpul procesului de productie, fiecare anvelopa primeste un cod de bare furnizat de FIA (Federatia Internationala a Automobilului). Acest cod de bare este „pasaportul” anvelopei si este incastrat inca din timpul procesului de vulcanizare si nu poate fi sters in niciun fel. Acest cod contine toate detaliile referitoare la anvelopa, putand fi identificat oricand cu ajutorul softului RTS (Racing Tyre System), special dezvoltat de Pirelli, si care poate sa citeasca toate informatiile.
Pentru cursele din Europa, pneurile sunt transportate mai intai in punctul logistic si de distributie de la Didcot in Marea Britanie. In momentul in care au ajuns aici, un oficial FIA primeste lista de coduri de bare pentru anvelopele care vor fi folosite in urmatoarea cursa. Apoi FIA aloca aceste conduri de bare, aleator, fiecarei echipe. Pirelli nu este implicat in acest proces, ceea ce inseamna ca nu poate influenta ce pneuri vor fi alocate fiecarei echipe. Totusi, un proces riguros de control, la uzina din Izmit, asigura ca toate anvelopele care parasesc fabrica sunt identice.
La circuit pneurile sunt alocate fiecarei echipe respectand cu strictete lista intocmita de FIA. Datorita codurilor de bare, FIA si Pirelli pot verifica oricand daca echipele folosesc pneurile alocate conform regulamentului.
Fiecare echipa are alocat un inginer de la Pirelli care lucreaza exclusiv cu acea echipa pe tot parcursul unui sezon, dar baza de date, completata de fiecare inginer, nu este disponibila pentru toata lumea, deci strategiile individuale ale fiecarei echipe nu sunt compromise. Toate informatiile adunate sunt verificate de inginerii Pirelli din departamentul de dezvoltare si sunt folosite la crearea noii generatii de pneuri.
„Chiar daca ne-am dori asta, ceea ce cu siguranta nu este insa cazul, nu avem cum sa influentam ce anvelope vor fi alocate unei anumite echipe. De acest aspect se ocupa exclusiv cei de la FIA si ei sunt responsabili de ceea ce se intampla cu anvelopele din momentul in care au parasit uzina din Izmit. Este modul prin care echipele sunt asigurate de impartialitatea noastra, ceea ce pentru noi este o prioritate uriasa tinand cont ca suntem furnizor exclusiv de pneuri. Modul in care lucreaza inginerii nostri respecta si confidentialitatea informatiilor, ceea ce este de o importanta cruciala”, a spus Paul Hembery, directorul Pirelli Motorsport.
NUMARATOAREA INVERSA PANA LA CURSA
Inaintea unei curse:
• Pirelli, cu aprobarea celor de la FIA, nominalizeaza pneurile pentru o cursa – o versiune mai moale si una mai tare.
• Apoi incepe productia la uzina din Izmit. La fiecare cursa aducem aproximativ 1.800 de pneuri. Daca este si etapa in GP2 avem cu 700 mai mult, iar daca este etapa in GP3 avem cu inca 600 in plus.
Cu doua saptamani inaintea cursei:
• Pentru cursele din Europa, pneurile sunt transportate pe sosea de la Izmit la Didcot: o calatorie de aproximativ 3.100 kilometri care dureaza 3 zile.
• Cand ajung pneurile la Didcot se scaneaza automat codurile de bare si sunt introduse in sistemul RTS, dupa care FIA primeste aceste coduri.
• FIA aloca aleator coduri de bare specifice fiecarei echipe. Pneurile alocate sunt apoi incarcate in sapte camioane si transportate la circuit (patru camioane pentru F1, trei pentru GP2 si GP3).
Cu o saptamana inaintea cursei:
• Camioanele pleaca de la Didccot si ajung, in mod normal, la circuit in ziua de luni de dinaintea fiecarei curse. 18 tehnicieni stabilesc zona de lucru, iar codurile de bare sunt reconfirmate cu oficialii FIA.
Cu cinci zile inaintea cursei
• Tehnicienii incep sa monteze pneurile pe jante. Un muncitor cu experienta are nevoie de doua minute si jumatate pentru a pregati o anvelopa. Pentru toate pneurile aduse la circuit, tehnicienii Pirelli au nevoie de doua zile. Jantele sunt proprietatea fiecarei echipe. Acestea sunt aduse in zona de lucru Pirelli, iar anvelopele sunt montate direct pe ele.
In timpul cursei:
• Conform regulamentului sportiv, un set din compozitia mai dura trebuie returnat dupa prima sesiune de antrenamente libere, iar doua seturi, de compozitie hard si soft, trebuie returnate inaintea inceperii celei de-a treia sesiuni de antrenamente libere. Inca doua seturi, unul soft si unul hard, trebuie returnate inaintea calificarilor. Acest lucru inseamna ca pentru calificari si cursa fiecare pilot are la dispozitie sase seturi de anvelope (cate trei din fiecare compozitie).
• Pneurile care au fost returnate sunt dejantate si nu vor mai fi folosite niciodata. Jantele vor fi returnate apoi echipelor.
Dupa cursa:
• Toate pneurile intregi, atat folosite cat si nefolosite, sunt scoase de pe jante si transportate inapoi la Didcot. Acolo sunt distruse si topite la temperaturi foarte mari pentru a produce materie prima pentru fabricile de ciment. Materialul produs in urma acestui proces poate fi folosit si pentru drumuri sau in alte aplicatii industriale.