Povestea pneurilor Pirelli (6) – Silverstone

Dupa trei circuite stradale consecutive, Formula 1 revine pe unul dintre cele mai traditionale circuite permanente din acest sezon: Silverstone. Pentru Pirelli, aceasta poate fi considerate ca o a doua casa, unul dintre cele mai importante centre de motorsport Pirelli fiind localizat in Didcot, la doar o ora distanta. Pe parcursul antrenamentelor libere de vineri, echipele vor avea posibilitatea de a testa noul pneu P Zero de compozitie hard care se afla in plin proces de dezvoltare pentru sezonul viitor. Pirelli a incercat o serie de compozitii experiementale pe parcursul sesiunilor de antrenamente libere de anul trecut, dar acum este pentru prima data cand o noua compozitie va fi testate pe parcursul unui weekend de cursa in 2012.

Echipele vor avea alocate fiecare cate doua seturi de pneuri hard experiementale pentru cele doua sesiuni de vineri suplimentar numarului obisnuit de pneuri, inainte de a reveni la pneurile standard P Zero Argintiu, de compozitie hard si P Zero Galben de compozitie soft, pentru restul weekendului. Anul trecut, primele sesiuni de antrenamente au fost afectate de ploaie, astfel ca pneurile intermediare Cinturato Verde si cele de ploaie, Cinturato Albastru vor fi de asemenea pregatite.

Desi sunt cateva viraje de mare viteza care pun o mare presiune pe pneuri, in special la acceleratiile laterale, Silverstone este caracterizat de mari variatii ale conditiilor climatice pe parcursului weekendului de cursa, cu temperaturi ambientale intre 15 si 30 grade Celsius. Pista este destul de abraziva, uzand excesiv pneurile, in timp ce acestea trebuie sa reziste perioade prelungite la vitezele maxime ale masinilor.

CE SPUNE DIRECTORUL DEPARTAMENTULUI PIRELLI MOTORSPORT:

Paul Hembery: „Silverstone este unul dintre circuitele emblematice din calendarul Formulei 1 si datorita faptului ca este unul foarte solicitant pentru piloti, masini si pneuri. De aceea am ales sa testam aici o noua compozitie hard experimentala, pe care o putem folosi in viitor. Noul pneu are o durata de viata usor marita, ceea ce ar trebui sa usureze efortul echipelor de a-l aduce la temperatura optima de lucru. Dar cu un campionat atat de echilibrat, prioritatea noastra ramane aceea de a ne asigura ca nicio echipa nu este avantajata in mod particular. Ne dorim sa pastram performantele anvelopelor la cel mai inalt nivel cat mai mult timp posibil, astfel ca aceasta este o oportunitate valoroasa pentru noi si echipe de a acumula informatii despre potentialul efectiv al noului pneu experimental, si date pentru viitor. Silverstone este un circuit foarte solicitant, cu o vreme imprevizibila, astfel ca o buna performanta a anvelopelor si o strategie eficienta  sunt ingredientele vitale pentru o cursa de succes”.

CE SPUNE OMUL DIN SPATELE VOLANULUI:

Paul di Resta (Force India): „Silverstone este o locatie de exceptie, cursa mea de casa, si locul unde poti aprecia pe deplin de ceea ce este capabila o masina de Formula 1, in special din punctul de vedere al aderentei aerodinamice si la schimbarile de directie. Toti vorbesc de vitezele din virajele Maggotts si Becketts deoarece nu mai intalnesti asa ceve pe niciun alt circuit din lume. Cand mergi cu putina benzina in calificari, pneurile noi iti dau un plus de viteza, dar trebuie sa te agati bine de ele pentru a obtine un timp bun. Imi place de asemenea noua sectiune a pistei, si de fiecare data cand revenim aici este din ce in ce mai bine. Noul layout va genera cu siguranta mai multe posibilitati de depasire, in special pe zona DRS, si este foarte placut de pilotat, fiind in acelasi timp foarte solicitant pentru pneuri.”

CE SPUNE PILOTUL DE TESTE PIRELLI:

Lucas di Grassi: „Am pilotat pe noul circuit de la Silverstone in Marele Premiu al Marii Britanii din 2012 si este foarte interesant: vitezele ridicate si energia consumata sunt principalele caracteristici, ceea ce are un puternic efect asupra pneurilor, din cauza apasarii aerodinamice. Dar motricitatea este de asemenea testata din greu pe zonele mai lente si mai tehnice, in special cand accelerarea este combinata cu virarea. Pneurile hard si soft reprezinta o combinatie ideala aici, cu cele soft foarte utile si in calificari. Cele mai mari dificultati in privinta set-up-ului sunt date de vremea imprevizibila, astfel ca trebuie sa te concentrezi foarte tare asupra masinii, pe perioada antrenamentelor pentru a colecta cat mai multe informatii. Este foarte usor sa fi prins cu un set-up nepotrivit pentru ziua cursei. Am testat deja anul acesta pneurile experimentale hard la Jerez, similare cu actuala compozitie dar cu o aderenta mai buna si o uzura mai mica. Sunt mai bune in conditii de vreme calda sau pe o pista de calitate slaba – un pneu mai rapid si mai rezistent.”

DATELE TEHNICE PENTRU ALEGEREA PNEURILOR:

•  Unul dintre cele mai rapide viraje la Silverstone este Virajul 9 (Copse) in care masinile ating 290 km/h, generand o acceleratie laterala de 5G. Temperatura pneului in zona petei de contact depaseste 110 grade Celsius, aderenta laterala excelenta fiind cheia unui tur rapid.

• Pista a fost partial reasfaltata anul trecut, cand un nou padock a fost adaugat, dar a ramas destul de denivelata. Echipele se bazeaza in general pe o forta de apasare aerodinamica mare, dar trebuie sa regleze suspensia in functie de denivelari: multe dintre acestea sunt absorbite de pneuri.

• Pirelli nu a avut niciodata o cursa complet uscata la Silverstone si nici nu a utilizat pneurile hard in cursa: anul trecut toate masinile au plecat pe intermediare, cu primele cinci folosind o strategie identica cu trei opriri la boxe, fara a utiliza pneurile hard.

ANVELOPELE NOMINALIZATE PANA ACUM:

 

  PZero Rosu PZero Galben PZero Alb PZero Argintiu
Australia   Soft Medium  
Malaysia     Medium Hard
China   Soft Medium  
Bahrain   Soft Medium  
Spain   Soft   Hard
Monaco Supersoft Soft    
Canada Supersoft Soft    
Europe   Soft Medium  
Great Britain   Soft    Hard

 

PIRELLI IN MAREA BRITANIE:

• Hub-ul Pirelli din Didcot, Oxfordshire a fost nominalizat ca “centru de excelenta” al companiei si acum se ocupa si de alte operatii de motorsport din nordul Europei, precum si de Formula 1.

• Pirelli a obtinut cinci victorii consecutive in Marele Premiu al Marii Britanii intre 1950 si 1954, incepand cu Nino Farina pe Alfa Romeo si incheind cu Froilan Gonzales pe Ferrari 625.

• Pirelli are doua fabrici in Marea Britanie: una in Burton upon Trent (care utilizeaza sistemul MIRS patentat Pirelli – Sistem Integrat Robotizat Pirelli) si una in Carlisle. Pirelli nu face doar pneuri in Marea Britanie: unul dintre produsele mai putin faimoase pana in anii 1970 au fost papucii de casa cu talpa de caucic.

ALTE STIRI DE LA PIRELLI:

• Pirelli a incheiat doua zile de teste la Spa inainte etapei din Marea Britanie, cu pilotii de teste Lucas di Grassi si Jaime Alguersuari pe monopostul Renault R30 din 2010. Testul a avut ca scop rafinarea performantelor pneurilor ce ar putea fi utilizate in viitor, cu masinile ruland intr-o mare variertate de conditii pe circuitul belgian.

• Pirelli a organizat o zi dedicata presei la Silverstone, luna trecuta, cand jurnalistii au putut pilota pe pista utilizand unele dintre cele mai noi produse ale companiei, inclusiv P Zero Trofeo R- un pneu de curse legal si pentru strada – si P Zero Argintiu, un pneu de strada. Noul Cinturato P7 Albastru a fost deasemenea prezentat, care este primul pneu comercializat sub noul rating AA de catre legislatia europeana.

• Pilotul Italian Paolo Andreucci a castigat ultima runda a Campionatului Italian de Raliuri, San Crispino Rally, weekendul trecut utilizand anvelope pe macadam Pirelli. Pirelli s-a impus de asemenea si in clasamentul Junior Championship, in acelasi eveniment, gratie pilotului Citroen, Simone Campedelli.