Avancronica Marelui Premiu al Braziliei

Marele Premiu de la Sao Paulo trage cortina peste lunga călătorie a Formulei 1 în America, după cursele din Austin, Mexico City și acum Interlagos, toate având loc la interval de câte o săptămână.

Există un fir comun, unul foarte întunecat în acest caz, care leagă toate cele trei circuite menționate mai sus și anume, asfaltul nou. Cu toate acestea, în timp ce în Austin și Mexico City au fost refăcute doar anumite porțiuni ale circuitelor, în Sao Paulo au fost refăcuți toți cei 4,309 kilometri, inclusiv linia boxelor. Lucrările au fost finalizate abia recent, iar asfaltul a fost apoi curățat în profunzime, cu ajutorul unui sistem de spălare cu apă la presiune ridicată, care îndepărtează luciul care apare de obicei pe bitumul nou-nouț și care a sporit și abrazivitatea suprafeței.

Prin urmare, suprafața pistei va fi un factor complet necunoscut pentru piloți și echipe în acest weekend. Complicând și mai mult puzzle-ul este faptul că Pirelli a ales să aducă în Brazilia un trio de compoziții mai moi decât anul trecut: C3 va fi cel dur, C4 va fi mediu și C5, moale. În plus, este un weekend Sprint, astfel încât există doar o sesiune de antrenamente libere pentru ca echipele să găsească cea mai bună configurație, chiar dacă, așa cum s-a văzut la Austin, cursa „scurtă” s-a dovedit a fi de fapt foarte utilă pentru a regla echilibrul mașinii pentru Marele Premiu propriu-zis.

La Interlagos, forțele laterale și longitudinale exercitate asupra pneurilor în jurul celor 15 viraje ale acestui circuit ce se parcurge în sens invers acelor de ceasornic sunt de intensitate medie spre mică și bine distribuite pe ambele axe. În plus, noua suprafață a pistei ar putea duce la o scădere a timpilor pe tur și, în consecință, la o creștere a presiunii la care sunt supuse pneurile.

Weekendul brazilian oferă de obicei o acțiune spectaculoasă. Circuitul numit în onoarea lui José Carlos Pace prezintă mai multe oportunități de depășire, însă alți factori aleatori, cum ar fi șansele mari de apariție a unui Safety Car și vremea extrem de schimbătoare, fac ca rezultatul Marelui Premiu să fie incert și greu de prevăzut. De obicei, cea mai rapidă strategie este cea cu două opriri, care favorizează utilizarea compozițiilor mai moi. Anul trecut, toți piloții, cu excepția unuia singur, au ales să pornească cu pneuri Soft, dar un steag roșu după start a permis trecerea la pneuri Medium înainte de a încheia cursa cu un alt set de Soft. Anul acesta, faptul că compozițiile sunt cu un pas mai moi ar putea deschide o gamă mai largă de strategii posibile, făcând cursa și mai interesantă.

Circuitul Interlagos a găzduit 40 de Mari Premii, dar numai ultimele trei au fost denumite după orașul Paulista. Cele 37 anterioare au purtat numele de Marele Premiu al Braziliei, o cursă care a avut loc și de zece ori și pe circuitul Jacarepaguà din Rio de Janeiro.

Pilotul cu cel mai mare succes în Brazilia este Alain Prost, cu șase victorii în palmares, deși doar una dintre acestea a fost la Sao Paulo, un circuit unde Michael Schumacher deține recordul cu patru victorii. Ayrton Senna se află în fruntea listei de pole position-uri cu șase în țara sa natală, împărțite în mod egal între cele două circuite. La Interlagos, alți patru piloți au egalat totalul lui Senna: compatrioții săi Felipe Massa și Rubens Barrichello, Mika Hakkinen și Lewis Hamilton. Dintre echipe, McLaren este cea mai titrată, cu 11 victorii, deși Ferrari are cele mai multe victorii la Interlagos, cu nouă. Echipa engleză se află în fruntea listei pentru pole position-uri în acest eveniment, cu 11, precum și când vine vorba de cele de la locul de desfășurare din acest weekend, cu nouă.

Anul acesta se împlinesc 30 de ani de la moartea tragică a lui Ayrton Senna și la fel ca la Imola în luna mai, vor avea loc evenimente și omagii la Interlagos. Pirelli va fi implicată, împreună cu Institutul Senna, în scoaterea la licitație a unei versiuni speciale a premiului Pole Position în culorile naționale braziliene, care va conține și logo-ul legendarului brazilian.