Avancronica MP al Chinei

Marele Premiu al Chinei revine în calendar după o pauză de cinci ani. 2019 a fost ultimul an când Formula 1 a fost prezentă la Shanghai, în respectiva ocazie celebrând cel de-al 1000-lea eveniment din istoria celui mai celebru campionat mondial din lume. Pauza lungă s-a datorat revenirii lente la normalitatea după efectele pandemiei de Covid-19, iar China este acum iar în calendar, după ce își făcuse inițial prima apariție acum exact 20 de ani, fără câteva luni. Prima ediție a acestui Grand Prix a avut loc în septembrie 2004.

Toate cele 16 ediții s-au derulat pe Shanghai International Circuit, desenat de Hermann Tilke, conturul său fiind bazat pe caracterul chinezesc „shang”, care înseamnă „și mai sus.” Pista cu o lungime de 5,451km are 16 viraje, multe dintre ele foarte lente, spre exemplu secțiunile dintre virajele 1 și 3 și 6 până la 14m în timp ce altele sunt de mare viteză precum es-ul dintre virajele 7 și 8. Sunt și două linii drepte lungi, ambele cu zone DRS, una fiind linia dreaptă start-sosire, iar cealaltă de peste un kilometru, delimitată de virajele 13, care este ușor înclinat și 14.

Pe baza simulărilor și a datelor acumulate în trecut, pneurile sunt suspuse aici forțelor longitudinale și laterale de categorie medie, flancul exterior al pneului, în special stânga, uzându-se cel mai mult. Trio-ul de pneuri alese pentru Shanghai încă din iarnă este din zona mediană a gmei, cu C2 ca Hard, C3 ca Medium și C4 ca Soft. Nominal, aceasta este aceeași selecție ca și în 2019, dar scenariul este diferit. În urmă cu cinci ani, încă se utilizau pneurile pe 13 inch, și vechea generație de mașini, care aveau o podea plată și o aerodinamică complet diferită față de actualele mașini. De fapt, pentru piloți, echipe și chiar pentru Pirelli, aceasta este un fel de nou început, dat fiind că referințele sunt foarte vagi.

 

Situația este complicată și mai mult de faptul că Marele Premiu al Chinei este primul din cele șase de anul acesta care se aleargă în sistem Sprint, sistem ușor modificat pentru acest an în privința ordinii în care se aleargă sesiunile. Antrenamentele și calificările pentru cursa Sprint au loc vineri, cursa Sprint și calificările au loc sâmbătă, în timp ce Gran Prix-ul se desfășoară ca de obicei duminică. S-a schimbat de asemenea și regula pentru Parc ferme, care se împarte acum în dpuă secțiuni: una care acoperă calificările și cursa Sprint, și a doua care începe înainte de calificările din după amiaza zilei de sâmbătă.

Aceasta înseamnă că există doar o singură oră pentru antrenamente libere vineri pentru găsirea set-up-ului corect pentru mașini și mai mult, chiar și pentru evaluarea pneurilor pentru long run-uri pe o pistă care cu siguranță va fi departe de o condiție optimă. Este posibil, ca în privința aderenței, evoluția pistei care nu s-a schimbat din 2019, fiind puțin folosită de atunci, va fi una semnificativă, pe măsură ce mașinile vor depune cauciuc pe trasă. Aceasta înseamnă că munca în simulator va fi și mai importantă pentru piloți și ingineri, atât în pregătirea evenimentului cât și în timpul lui.

De asemenea, formatul Sprint aduce și o alocare diferită de pneuri, aceasta scăzând de la 13 la 12 seturi (două de Hard, patru de Medium și șase de Soft) în timp ce numărul de pneuri de ploaie rămâne același (cinci Intermediare și două de Ploaie). Luna aprilie în Shanghai poate fi marcată de schimbări de temperatură cu variații în jurul a 10 0C, ceea ce aduce o nouă variabilă în ecuația pe care echipele și piloții vor trebui să o rezolve. De obicei, Marele Premiu al Chinei este o cursă cu două opriri, parțial și deoarece sunt câteva locuri unde depășirile sunt posibile, precum frânarea în virajul 14 și apoi pe linia dreaptă și în virajul 6. La fel ca și la Suzuka, undercut-ul este de obicei foarte eficient în Shanghai.

Din cei 20 de piloți care sunt pe grilă anul acesta, doar trei au urcat pe podium la Shanghai: Lewis Hamilton (de șase ori), Fernando Alonso (de două ori) și Daniel Ricciardo (odată). Hamilton deține de asemenea șase pole-uri la Shanghai și a acumulat aici 204 puncte. Dintre echipe, Mercedes, are șase victorii, Ferrari patru, în timp ce Red Bull a câștigat doar de două ori. De fapt aici Sebastian Vettel a obținut prima victorie pentru această echipă în 2009, care ca și acum era condusă se Christian Horner.