Formula 1 revine în Japonia la doar șase luni după ultima vizită aici. Anul acesta, Marele Premiu al Japoniei are loc în aprilie pentru prima oară în istorie: până anul trecut cursa s-a desfășurat mereu în a doua parte a sezonului, în septembrie sau octombrie. Drept rezultat, Suzuka a încoronat adesea campionii mondiali – atât la piloți, cât și la constructori. Ultimii doi ani nu au făcut excepție: în 2022, Max Verstappen și-a asigurat cel de-al doilea titlu pe acest circuit, în timp ce anul trecut Red Bull s-a încoronat campioană la constructori.
Cel de-al patrulea eveniment al sezonului coincide cu momentul înfloririi cireșilor – sau Sakura – sezon ce se desfășoară între sfârșitul lunii martie și începutul lunii aprilie. Este de asemenea și prima dată când Marele Premiu al Japoniei se va desfășura în această perioadă: primul Mare Premiu al Pacificului a avut loc la Aida pe 17 aprilie 1994, înainte de a fi mutat în octombrie din 1995. Primăvara timpurie va aduce temperaturi mai scăzute decât sunt echipele obișnuite să aibă în Japonia, cu temperaturi medii între 8oC și 13oC.
Suzuka este un circuit clasic: pista de 5807m aflată în proprietatea Honda testează talentul fiecărui pilot datorită formei solicitante caracterizată de desenul în forma cifrei opt, unică în Formula 1.
Complementar solicitărilor extraordinare la care sunt supuse mașinile și piloții, pista testează și pneurile: atât în privința uzurii – datorită gradului ridicat de abrazivitate a asfaltului – cât și prin forțele și apăsarea la care sunt supuse prin varietatea de viraje care formează practic turul. Ca de obicei, Pirelli a selectat cel mai dur trio de compoziții: C1 ca hard, C2 ca medium și C3 ca soft. Este aceeași selecție precum aceea utilizată în Bahrain pentru prima cursă a sezonului.
Două opriri reprezintă cea mai comună strategie, datorită energiilor și a stresului la care sunt suspuse pneurile. Oricum, temperaturile mai scăzute ar putea face ca strategia cu o singură oprire să devină posibilă, în special pentru piloții care sunt grijulii cu pneurile. Pe de altă parte, asta ar putea îngreuna menținerea pneurilor în fereastra de operare corectă, în special când trebuie aduse la temperatură în out lap-ul de după efectuarea opririi. Astfel, o strategie cu o singură oprire ar putea diminua eficiența undercut-ului, care este de obicei foarte util la Suzuka, chiar și cu utilizarea compozițiilor hard și medium, ca și compoziții preferate pentru cursă.
După Marele Premiu al Japoniei vor fi două zile de teste pentru pneurile Pirelli, marți 9 aprilie și miercuri 10 aprilie, cu Stake F1 Team Kick Sauber și Visa Cash App RB Formula One Team, pentru dezvoltarea construcției și compozițiilor pentru sezonul următor.
Au fost până acum 37 de ediții ale Marelui Premiu al Japoniei, 33 dintre acestea derulându-se pe Suzuka. Celelalte patru au avut loc pe pista Fuji, care este deținută de Toyota. Pilotul cel mai de succes este Michael Schumacher cu șase victorii: germanul are și cele mai multe pole-position (8) și finișuri pe podium (9). În privința rezultatelor pe echipe, McLaren are cele mai multe victorii (9), în timp ce Ferrari are cele mai multe pole position (10).
Pista de la Suzuka are 18 viraje, unele dintre ele – precum Spoon, 130R și combinația în urcare dintre virajele 2 și 7 – sunt printre cele mai faimoase din calendarul campionatului mondial. Mai puțin cunoscute sunt cele două viraje Degner, denumite astfel după Ernst Degner, un pilot german de motociclete din anii 1950 și 1960.