Avancronica MP din Azerbaijan

Ultima treime a sezonului începe în capitala Azerbaidjanului, Baku, despre care istoria spune că a fost fondată de Alexandru cel Mare. Numele orașului în arabă (Bākuh, Bākūh sau Bākūyā) este derivat din persanul bād Kūbac, care înseamnă „rafală de vânt”. Baku găzduit un Mare Premiu de Formula 1 în fiecare an începând din 2016, cu excepția anului 2020. Doar în acel prim an, evenimentul a purtat numele de Marele Premiu al Europei, după care și-a luat numele de țară. Anul acesta, pentru prima dată, cursa are loc în septembrie, în loc de aprilie sau iunie, ca de obicei, și așa va fi și anul viitor, cu scopul de a realiza un calendar mai coerent din punct de vedere logistic.

Ca de obicei pentru un circuit stradal, Pirelli a ales cele mai moi trei compoziții pentru pneurile slick din gamă, și anume C3 ca Hard, C4 ca Medium și C5 ca Soft. Pista are o lungime de 6,003 kilometri și a rămas aproape neschimbată din 2016, dispunând de 20 de viraje. Unele dintre acestea, cum ar fi primele șapte, sunt practic viraje în unghi drept, în timp ce altele, prin partea veche a orașului, sunt foarte lente, iar unele sunt în linie dreaptă, deoarece fac parte dintr-o secțiune a pistei care este tratată ca o linie dreaptă, de doi kilometri, care include linia de start-sosire. Lățimea pistei variază foarte mult, mergând de la doar șapte metri în virajul 8 la o lățime suficientă pentru a găzdui trei mașini in paralel pe linia dreaptă principală.

Deoarece circuitul este în mod normal deschis traficului urban, evoluția pistei va fi un factor important de luat în considerare la evaluarea performanței pneurilor, în timp ce vremea își poate juca și ea rolul. De obicei, este destul de cald în septembrie, cu temperaturi cu siguranță mai ridicate decât cele înregistrate atunci când cursa a avut loc în aprilie. În plus, temperatura pistei poate varia semnificativ în funcție de părțile care sunt în lumina soarelui sau la umbra clădirilor din jur, în special în secțiunea care traversează orașul vechi. Nu în ultimul rând, vântul poate perturba manevrabilitatea mașinii și, venind din direcții diferite, poate lua prin surprindere piloții, deoarece este canalizat de clădirile din jurul orașului.

Cea mai mare viteză maximă înregistrată vreodată de o mașină de Formula 1 în cadrul unui eveniment oficial a fost stabilită la Baku, când Valtteri Bottas a fost cronometrat la 378 km/h cu Williams-Mercedes-ul său în timpul calificărilor pentru evenimentul inaugural din 2016. Vitezele mari atinse pe linia dreaptă principală vor pune pneurile la încercare, în special cu forța de apăsare generată de mașinile actuale. Cu o altă secțiune a pistei care necesită o configurație aerodinamică opusă, echipele nu pot opta pentru un nivel de apăsare prea scăzut, deoarece ar avea de suferit în cea mai lentă parte a pistei, unde se vor baza pe aderența generată de pneuri pentru a obține maximum de la mașină. Din fericire, actuala gamă Pirelli s-a dovedit a fi la înălțimea sarcinii de a face față acestor extreme de utilizare.

Când vine vorba de strategie, Baku este o cursă tipică cu o singură oprire, în care pneul cel mai dur face cea mai mare parte din treabă. Deși o privire aruncată asupra circuitului ne-ar putea face să credem că depășirea este relativ simplă, nu este deloc așa. Având în vedere ierarhia echipelor din acest an, cu diferențe minime de performanță între cele două grupuri principale, eficiența sistemului DRS ar putea juca un rol important, la fel ca și capacitatea unei echipe de a reacționa la neprevăzut pe un circuit unde șansele ca cursa să fie neutralizată sunt foarte mari. În 2023, aproape toți piloții au început cursa pe Medium, înainte de a trece pe Hard când a apărut Safety Car-ul în turul 11.

Sergio Perez este singurul pilot care a câștigat aici de mai multe ori. Mexicanul a câștigat la Baku în 2021 și 2023, ultima dată câștigând și Sprint-ul, dovedind că are în mod clar o afinitate pentru acest tip de circuit, deoarece șase din cele șapte victorii ale sale în Formula 1 au venit pe circuite stradale. Dacă Checo este regele orașului Baku, se poate spune că Charles Leclerc este prințul pole-urilor, întrucât monegascul și-a asigurat primul loc pe grila de start în ultimii trei ani, din 2021 până în 2023, iar anul trecut a fost și cel mai rapid în Sprint Shootout. În ceea ce privește echipele, rolurile sunt inversate, Red Bull având cele mai multe victorii (patru), dar niciun pole position, în timp ce Ferrari are patru pole-uri, dintre care unul prin amabilitatea lui Sebastian Vettel, dar nu a câștigat niciodată. Într-adevăr, echipa italiană a urcat pe podium doar de patru ori, în timp ce Mercedes și Red Bull au făcut-o in câte șase ocazii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.