Avancronica MP din Montmelo, Spania

O alegere „dură” pentru Barcelona

A zecea etapă a sezonului este un eveniment „hard” pentru Formula 1. Ca de obicei, Marele Premiu al Spaniei are loc pe Circuitul Barcelona-Catalunya, unul dintre cele mai tehnice și solicitante pentru mașini și pentru pneuri. Astfel, nu este nicio surpriză că din nou pentru acest eveniment, Pirelli a ales cele mai dure trei compoziții din gama slick pentru 2024 – C1 ca Hard, C2 ca Medium, și C3 ca Soft, aceeași selecție făcută și pentru etapa inaugurală din Bahrain.

Pista este una dintre cele mai complete dintre toate circuitele din lume, și nu doar cele din calendarul Formulei 1, din perspectiva încercărilor pe care le prezintă pentru concurenți. Dincolo de liniile drepte, aceasta dispune de fiecare tip de viraj posibil, unele dintre ele, precum virajul 3 și combinația 13- 14 care duc spre o nouă linie dreaptă, se abordează cu viteze foarte ridicate. Forțele laterale exercitate asupra pneurilor, in special pe cele de pe stânga sunt in mod special mai ridicate, parțial datorită virajelor nouă și 14 luate spre dreapta.

Pentru mulți ani, acest circuit a fost casa testelor de iarnă pentru echipe și a marcat de asemenea si startul seriei europene de curse din calendar, ceea ce coincide și cu sosirea primelor upgrade-uri majore ale anului. Recent, schimbările din testele din presezon și calendarul schimbat au făcut să nu mai fie cazul, dar Barcelona este încă un banc de probe, întîmâmăinat cu emoție de fiecare echipă deoarece – în cazul acesta cliché-ul este adevărat – dacă o mașină este competitivă aici, va fi rapidă pe orice tip de circuit.

În 2023, configurația originală, utilizată încă din 1991 când pista a apărut prima dată în calendarul Formulei 1, a fost reinstaurată. A fost schimbată in 2007 cu inserarea unei șicane înainte de ultimul viraj, cu scopul de crea o nouă posibilitate pentru depășire, dar aceasta nu s-a materializat. De fapt, eliminarea șicanei, combinată cu configurația aerodinamică a actualelor mașini a dus la creșterea posibilităților de depășire aici, astfel că anul trecut acest circuit a urcat de la unul mediu în privința posibilităților de depășire în primele patru.

Cursa de anul acesta are loc trei săptămâni mai târziu decât în 2023 astfel că ar putea fi mai cald și asta ar putea aduce noi factori care să influențeze managementul pneurilor. Degradarea temrică ar putea pune C3 în dezavantaj, in timp ce anul trecut această compoziție a fost destul de competitivă chiar și in cursă, fiind aleasă de 16 din cei 20 de piloți pentru primul stint.

In privința strategiei, două opriri ar putea fi cea mai bună opțiune cu toate compozițiile capabile să joace un rol. Dacă degradarea este mai ridicată, chiar și trei opriri ar putea fi fezabile, mai ales că in cursa de anul trecut s-a observat că depășirile sunt posibile.

Un alt lucru de luat in considerare pe circuitul Barcelona- Catalunya este importanța calificărilor, In peste 24 de curse disputate aici, ocupantul pole-ului a trecut primul linia de sosire, iar in patru situații cel mai rapid in calificări a abandonat.

După Marele Premiu de la Miami, weekendul acesta este al doilea din sezon când toate cele patru campionate susținute de Pirelli ca unic furnizor pentru pneuri, vor fi pe pistă. Dincolo de Formula 1, Formula 2 și Formula 3, Barcelona va găzdui a treia rundă a seriei dedicate femeilor, F1 Academy, ajunsă acum la al doilea sezon.

Ediția de anul acesta este a 54-a a Marelui Premiu al Spaniei, a 34-a care se ține pe actuala locație. A apărut pentru prima dată in calendar în 1951, devenind o locație permanentă in 1986. Pista de la Montmelo este a cincea care găzduiește acest Grand Prix: anterior a fost ținut pe două circuite stradale din capitala Catalunyei, de două ori la Pedrables și de patru ori pe Montjuic. A fost de asemenea alergat  și pe Jarama, in apropierea Madridului (de nouă ori) și pe Jerez de la Frontera in Andalusia (de cinci ori). Spania a găzduit de asemenea șapte etape ale campionatului mondial, toate sub titulatura de Grand Prix-ul Europei: in 1994 și 1997 la Jerez și din 2008 până in 2012 pe circuitul stradal din Valencia.

Michael Schumacher și Lewis Hamilton sunt cei mai de succes piloți în Marele Premiu al Spaniei, cu șase victorii fiecare, in timp ce in 1994 in Marele Premiu al Europei, victoria îl face pe Schumacher cel mai de succes pilot in cursele de Formula 1 desfășurate in Spania. Germanul deține și primul loc in calsamentul celor mai rapizi in calificări cu 7 pole-uri, cele mai multe tururi rapide (7) și cele mai multe podiumuri (12). Dintre constructori, Ferrari conduce cu 12 victorii, 14 pole position și 38 de podiumuri.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.