Cine a fost Ernst Degner?

Pista de la Suzuka are 18 viraje, unele dintre ele – precum Spoon, 130R și combinația în urcare dintre virajele 2 și 7 – sunt printre cele mai faimoase din calendarul campionatului mondial. Mai puțin cunoscute sunt cele două viraje Degner, denumite astfel după Ernst Degner, un pilot german de motociclete din anii 1950 și 1960.

Născut în Gleiwitz (zona Sileziană a Poloniei) în 1931 și crescut in Germania de Est, Degner a fost unul dintre cei mai proeminenți sportivi ai Europei de Este. El a alergat pe motociclete MZ în doi timpi create de Walter Kaaden: un briliant inginer care a lucrat pentru naziști la Peenemunde, în timpul Celui De-al Doilea Război Mondial: o locație secretă pentru dezvoltarea de armament comisionată de Adolf Hitler. Grație creativității lui Kaaden, MZ-urile au putut învinge, nu doar competiția Europeană, dar și marcile pe atunci emergente ale Japoniei.

În 1960, spre exemplu, Suzuki a intrat în competiția internațională pentru prima oară, dar motocicleta japoneză a fost dramatic de înceată, încheid în 1960 Isle Of Man TT cu 15 minute în urma învingătorului. Era evident că firma japoneză avea nevoie urgentă de know-how extern, dar unde să-l găsească? Răspunsul a venit cu șansă printr-o întâlnire care a avut loc anul următor, între Degner și președintele companiei Shunzo Suzuki. În prima conversație, Degner a spus că s-a săturat de viața sa plictisitoare din Germania de Est, pe măsură ce întreaga lume începea să iasă din austeritatea postrăzboi: el era și supravegheat constant de Stasi – poliția secretă germană – care îl urmărea la fiecare cursă.

Stasi erau atât de preocupați de faptul că Degner ar putea dezerta încât, familiei sale nu i se permitea să vină la curse, astfel încât el să aibă mereu un motiv de a se întoarce. Natural, Degner ura faptul că mulți alți piloți – chiar și cei cu mai puțin talent – erau plătiți mai bine decât el, care aflat sub un regim sever impus în țara sa era plătit cu un salariu echivalent al unui lucrător la MZ.

A fost adoptat rapid un acord: Degner va fugi, îl va ajuta pe Suzuki să-și dezvolte motocicletele pentru curse. Dar el nu va părăsi Germania de Est fără familia sa, și cum zidul Berlinului tocmai se ridicase, scoaterea lor era imposibilă.

Astfel, în timpul Marelui Premiu al Suediei (care avea loc la Kristianstad), Degner a organizat fuga familiei sale, cu ajutorul unui prieten din Germania de Vest care făcea frecvent călătorii de afaceri în Berlinul de Est. Prietenul i-a ascuns într-un copartiment secret din mașina sa Lincoln Mercury, Degner bazându-se pe faptul că Stasi era mai preocupată să-l urmărească pe el la curse decât pe familia sa acasă.

El a abandonat în cursa suedeză datorită cedării motorului și a zburat în Germania de Vest pentru a se reuni cu familia sa înainte de a se muta la Hamamatsu, unde era localizat cartierul general al Suzuki. MZ  și-a oprit imediat programul de peste hotare, ca să prevină ca și altora să le mai vină idei similare cu a lui Degner.

Degner a concurat pentru Suzuki în 1962. În ciuda faptului că trăia cu frica constantă că va fi ucis de Stasi el a reușit să obțină titlul mondial în clasa 500cc. Dar visul s-a transformat într-un coșmar anul următor. La Marele Premiu al Japoniei de la Suzuka el a căzut de pe motocicleta sa în locul cunoscut acum drept Virajele Degner și când rezervorul a explodat, a suferit arsuri severe ce au necesitat grefe pe 50% din corp.

A revenit în curse anul următor dar a suferit și alte accidente înainte de a se retrage definitiv în 1966. Trăind cu dureri constante a ajus să fie dependent de morfină: moare în 1983, la doar 51 de ani (când trăia în Tenerife), ca urmare a unui atac de cord, dar mulți cred că a fost vorba de o supradoză sau că Stasi în sfârșit l-a prins.

Oricum, Virajele 8 și 9 de pe pista de la Suzuka sunt acum numite după el ca tribut la istoria motociclismului japonez.

Un comentariu

  1. Ce tare! Parca e din un film

Comments are closed.