Pirelli face avancronica cursei din Canada

Circuitul Gilles Villeneuve din Montreal este unul interesant cu un mix de linii drepte lungi rapide si viraje lente. Pirelli a nominalizat pentru aceasta cursa pneurile P Zero Alb (medium) si P Zero Rosu (supersoft), doua compozitii care lucreaza la temperaturi scazute, ceea ce este perfect tinand cont de conditiile meteorologice intalnite pe circuitul semi-permanent. Temperaturile sunt destul de scazute, iar sansele de ploaie sunt mari, ceea ce inseamna ca putem vedea in actiune si pneurile intermediare Cinturato Verde si pe cele de ploaie Cinturato Albastru. In plus, Pirelli va aduce aici si noile pneuri prototip, de compozitie medium, care ar putea fi folosite pentru restul sezonului. Pilotii pot testa aceste pneuri doar in sesiunile de antrenamente libere de vineri.

CE SPUNE DIRECTORUL PIRELLI MOTORSPORT:

Paul Hembery: „Cursa din Canada este una dintre cele mai imprevizibile din calendarul competitional si aceasta in mare parte si datorita faptului ca solicita foarte mult pneurile. Tinand cont ca nivelul de aderenta evolueaza mult pe parcursul weekendului de curse, o gestionare eficienta a pneurilor a fost intotdeauna cheia succesului la Montreal si asta inca de la sfarsitul anilor ’70 cand a fost inaugurat circuitul. Ne asteptam la doua sau trei opriri la boxe pentru fiecare pilot, dar vom putea prezice mai exact acest lucru dupa antrenamentele de vineri. Este un circuit unde vremea a jucat deseori un rol esential, iar la prima noastra vizita aici, in 2011, am avut parte de cea mai lunga cursa din istoria Formulei 1 datorita ploii puternice si a deselor intreruperi ale cursei. Anul trecut nu a plouat, dar am avut un record, aici inregistrandu-se al saptelea castigator din sapte curse. Din cauza gradului mare de uzura si degradare vom vedea cu siguranta mai multe strategii, asa cum a fost cazul si anul trecut cand unele echipe au ales sa opreasca de mai multe ori, iar altele au avut o strategie cu mai putine opriri la boxe. Anul trecut a castigat strategia cu mai multe opriri, doua, dar cu atat de multi parametri de luat in calcul, inclusiv vremea, e destul de greu de spus care este cea mai buna tactica. De cele mai multe ori o tactica flexibila da cele mai buna rezultate in Canada si probabil asta vor alege cele mai multe echipe, permitand astfel pilotilor sa faca diferenta atunci cand conteaza cu adevarat.”

CE SPUNE AMBASADORUL DE BRAND:

Jean Alesi: „Canada va fi intotdeauna o locatie speciala pentru mine deoarece aici am castigat cursa din 1995 pentru Ferrari, cu numaurl lui Gilles Villeneuve, 27, pe masina. Este greu sa descriu emotiile de atunci, dar bucuria si atmosfera au fost incredibile. Aici in Canada suporterii sunt fantastici si este o senzatie placuta sa ajungi intr-o tara unde Formula 1 starneste atatea pasiuni. Pentru piloti aceasta cursa este o mare provocare. Tinand cont ca zidurile de protectie sunt foarte aproape de pista ai impresia ca esti la Monaco, doar ca circuitul este mai rapid si, implicit, mai solicitant pentru pneuri. Aici se franeaza si se accelereaza mult. Se merge la limita si se franeaza puternic pentru virajele mai lente. Este important sa-ti gestionezi bine pneurile si sa ai o strategie care sa se potriveasca cu solicitarile de aici. Cred ca vom avea parte de o cursa fantastica. De abia astept cursa din Canada pentru ca este una din preferatele mele.”

MARELE PREMIU AL CANADEI DIN PUNCTUL DE VEDERE AL PNEURILOR:

• La fel ca in Singapore, Coreea si Monaco, in Canada probabilitatea de a vedea masina de siguranta pe circuit este foarte mare. Din acest motiv o strategie flexibila da rezultate. Iesirea pe circuit a masinii de siguranta poate schimba complet o cursa. Spre deosebire de Monaco, aici in Canada exista mai multe locuri unde se poate depasi.

• Castigatorul cursei de anul trecut (Lewis Hamilton) a oprit de doua ori, in timp ce ocupantii locurilor doi si trei au oprit o singura data la boxe. Pilotii din top 10 au avut strategii diferite: cinci din top 10 au oprit de doua ori, iar ceilalti cinci o singura data. Anul trecut au fost nominalizate pneurile soft si supersoft.

• Tinand cont ca este un circuit semi-permanent, care nu este foarte folosit pe parcursul anului, sunt sanse sa apara fenomenul de graining. Acest fenoment apare cand un pneu care nu a ajuns la temperatura optima derapeaza pe asfalt fara sa prinda aderenta. Acest fenoment poate aparea mai ales la inceputul weekendului cand circitul este cel mai alunecos.

DATELE TEHNICE PENTRU ALEGEREA PNEURILOR:

 • Unul dintre motivele pentru care circuitul din Canada solicita atat de mult pneurile este si pentru ca monoposturile sunt setate pentru a atinge viteza maxima pe liniile drepte. Asta inseamna ca pneurile fac toate treaba in viraje, aderenta mecanica fiind mai importanta decat aderenta aerodinamica.

• Pneurile spate sunt foarte solicitate aici la Montreal datorita tractiunii necesare la iesirea din virajele lente. Este foarte usor sa derapezi, pilotii fiind nerabdatori sa accelereze, iar acest lucru accentueaza uzura pneurilor spate. Circuitul este destul de denivelat ceea ce duce iarasi la patinarea rotilor spate.

• Si vibratoarele solicita mai mult decat in alta parte pneurile. Aici vibratoarele sunt foarte inalte si se trece peste ele la aproximativ 130 km/h cum este cazul si in ultimul viraj cand pilotii ajung foarte aproape de celebrul „zid al campionilor”.

PNEURILE NOMINALIZATE PANA ACUM:

P Zero Rosu P Zero Galben P Zero Alb P Zero Orange
Australia Supersoft Medium
Malaezia   Medium  Hard
China    Soft Medium
Bahrein   Medium  Hard
Spania   Medium  Hard
Monaco Supersoft

Soft

Canada Supersoft

 

Medium  

 

FA CUNOSTINTA CU MEMBRI ECHIPEI PIRELLI:
Anna Playford – inginer de pneuri in Formula 1

Anna, nacuta la Chichester in Marea Britanie, face parte din echipa Pirelli care calatoreste la fiecare cursa. Anul acesta ea se ocupa de echipa Williams, iar in timpul curselor este legatura dintre echipa si Pirelli.

Treaba ei este sa se asigure ca pneurile sunt folosite in parametri stabiliti, sa monitorizeze performantele acestora si sa analizeze datele precum presiunea, uzura si temperatura lor. Toate aceste informatii sunt raportate zilnic in timpul intalnirilor cu echipa, iar aceste rapoarte ajuta echipa sa isi aleaga strategia si setarile pentru urmatoarele sesiuni ale cursei.

Cand nu este la curse, Anna lucreaza la sediul Pirelli din Marea Britanie cunoscut sub acronimul DTC (Didcot Technical Centre). Aici analizeaza datele adunate la curse si face rapoarte catre cartierul general al Pirelli din Milano. Anna este implicata si in procesul de cercetare si dezvoltare.

In prezent, Anna este singura femeie inginer din echipa si a fost sustinuta de tatal sau pentru a ajunge in Formula 1. Ea a studiat ingineria si a ajuns la Pirelli in 2011. Cand nu este la munca, Anna adora sa-si petreaca timpul cu familia si prietenii si sa mearga la shopping.

ALTE STIRI PIRELLI:

• Etapa a doua din Blancpain Endurance Series, o competitie unde Pirelli este unic furnizor de pneuri, s-a desfasurat la Silverstone cu o saptamana inaintea Marelui Premiu al Canadei. Darren Turner, Frederic Makowiecki si Stefan Mucke au castigat cursa cu un Aston Martin V12 Vantage echipat cu pneuri Pirelli.

• Etapa a doua din Campionatul Marii Britanii de Raliuri, inca o competitie unde Pirelli este unic furnizor de pneuri, a fost programata weekendul trecut. Jim Clark Rally in Scotia – numit asa dupa legenedarul campion din Formula 1 – a fost castigat de echipajul Jukka Korhonen/ Marko Salminen pe un Citroen DS3 R3 echipat cu pneuri Pirelli.

• Pirelli a aniversat recent 20 de ani de colaborare stransa cu institutul Politecnico di Milano, cea mai mare universitate tehnica din Italia invitand numerosi studenti la un eveniment pe circuitul Vizzola din nordul Italiei. Nu numai ca Pirelli recruteaza de aici tineri talentati, dar compania se implica anul in proiecte de cercetare cu studentii de aici.