Pneurile de compozitie medie P Zero Alb si cele soft, P Zero Galben au fost nominalizate pentru Marele Premiu Abu Dhabi din acest weekend, programat imediat dupa Grand Prix-ul Indiei. Abu Dhabi este de altfel ultimul circuit unde pneurile soft vor fi utilizate in competitie anul acesta, pe durata caruia s-au dovedit a fi cele mai versatile compozitii Pirelli, fiind utilizate in 15 din cele 20 de grand prix-uri ale sezonului.
Abu Dhabi este locatia perfecta pentru aceste pneuri: suprafata pistei este rapida si neteda si ofera o mare varietate de zone de viteza si viraje, conforme cu filozofia circuitului, care incorporeaza multe dintre cele mai importante trasaturi ale altor piste existente.
Nu mai putin important, Yas Marina este un circuit unde uzura pneurilor este minima ceea ce inseamna ca pilotii pot forta pe toata durata cursei. Avand multe date acumulate pe circuitul din Abu Dhabi – inclusiv din deja traditionaul test al tinerelor talente, care se va derula inca odata chiar dupa incheiera Grand Prixului cu sase echipe anul acesta – echipele au suficiente cunostiinte pentru acest circuit spectaculos.
Yas Marina solicita insa pneurile intr-un mod specific. Prima parte a turului de pista consta intr-o secvanta de viraje fluide si rapide, unde masina sufera o acceleratie lateral de 4g, dupa care exista o linie dreapta unde masinile accelereaza la maxim pentru aproximativ 15 secunde, iar pneurile sufera o apasare, datorita fortelor aerodinamice echivalenta a 800kg. In virajul 15 pneurile rezista la o acceleratie lateral de 5g in momentul franarii, in timp ce pe durata ultimei secvente de viraje zona de rulare a pneului se incalzeste progresiv, atingand 120 de grade Celsius.
O trasatura speciala a Grad Prix-ului Abu Dhabi este accea ca startul are loc dupa amiaza iar cursa se deruleaza pe inserat, ceea ce inseamna ca temperaturile ambientale tind mai mult sa coboare, decat sa creasca, pe parcursul cursei – iar asta are un efect important asupra strategiei alegerii pneurilor.
Directorul Pirelli’s motorsport precizeaza:
Paul Hembery:. “Vom avea mereu amintiri foarte profunde de pe circuitul din Abu Dhabi, deoarece acesta este locul unde a inceput aventura noastra in Formula 1: in 2010 echipele au testat aici mostre ale pneurilor noastre pentru prima data intr-o sesiune oficiala derulata la finalul unui grand prix. A fost un test foarte special, pentru ca noi eram noi in aceasta lume, iar echipele trebuiau sa inteleaga produsele noastre. Am revenit in Abu Dhabi de cateva ori de atunci, si chiar am lansat programul 2012 pentru media internationala aici, la inceputul acestui an. Motivul pentru care am ales atat de des acest circuit pentru testele noastre si alte evenimente este pentru ca are de toate, ceea ce ne permite sa punem in valoare fiecare aspect al performantei penurilor noastre si deoarece pista este una foarte moderna, cu facilitati state-of-the-art. Stim ca aceasta combinatie intre pneurile soft si cele medii functioneaza foarte bine aici, iar cum echipele au deja multe informatii despre aceasta pista, le aduce in postura de a veni cu strategii de cursa care sa faca diferenta in acest weekend. Cu un campionat foarte echilibrat acum, strategia potrivita poate decide titlul. Calificarile sunt, de asemenea foarte importante aici, asa ca ne asteptam la foarte multa actiune in aceast weekend, si in special in sesiunea de Sambata.”
Comentariul omului din spatele volanului:
Vitaly Petrov (Caterham F1 Team): “Abu Dhabi este un loc fantastic pentru curse: avem intotdeauna un suport real din partea fanilor din Rusia care vin pana aici si mereu au savurat fiecare cursa pe care am alergat-o aici, deoarece pista are cate putin din fiecare – sectiunea de viteze din prima parte, virajele inguste din zona hotelului, si linia dreapta finala. Este de asemenea inedit pentru ca luam startul pe zi si incheiem dupa ce soarele apune. Pentru fani ramane o locatie fantastica de a urmari live cursa, iar la televizor se vede incredibil, in special in zona hotelului. Din punctul de vedere al tehnicii de pilotaj cel mai important este momentul franarii. Am petrecut mult timp lucrand la stabilitatea pe parcursul franarii, pentru ca atunci cand este pe pista poti castiga sau pierde foarte mult daca nu ataci pe zonele de franare – dar trebuie totodata sa ai grija de pneuri. Vom avea pentru cursa pneurile medii si moi, si deaorece evolutia pistei este destul de ridicata pe parcursul weekendului trebuie sa avem grija de ele pentru a obtine maximum de performanta din fiecare set. Personal este o cursa pe care o astept in mod deosebit, si cred ca putem progresa si chiar face show pentru toti cei care ne privesc”
Pilotul de teste Pirelli’s precizeaza:
Lucas di Grassi: “Abu Dhabi este una dintre acele curse mai importanta pentru ingineri decat pentru piloti. Totul se rezuma la echilibrul masinii: pilotul nu poate face aici diferenta cum este cazul la Spa sau Suzuka, spre exemplu. In privinta infrastructurii, Abu Dhabi este pentru mine cel mai bun circuit din lume: este un loc minunat pentru cei care urmaresc Formula 1, cu putin din fiecare si un décor spectaculos.Uzura pneurilor nu este atat de relevanta aici – mult mai importanta fiind tractiunea – dar munca din timpul sesiunilor de antrenament va fi mult mai importanta decat de obicei, fiind vitala pentru ca echipele sa gaseasca setarea corecta, pentru ambele compozitii. Diferenta de timp dintre cele doua ar trebui sa fie minima daca masina este setata corespunzator. Cum campionatul este pe final fiecare va incerca sa maximizeze orice mic avantaj, astfel ca din punct de vedere tehnic si al strategiei, va fi foarte interesant. Cu temperature ambientale relative ridicate, incalzirea pneurilor nu ar trebui sa fie o problema, chiar si pentru cele cu compozitia mai dura. Ma astept ca majoritatea sa aleaga o strategie cu cate doua opriri, dar ar putea fi piloti care sa opteze si pentru una singura.”
Note tehnice in privinta anvelopelor:
- Abu Dhabi, ca multe circuite, necesita ca set-up o forta de apasare medie care sa asigure o buna viteza pe liniile drepte, cea de start-sosire fiind mai lunga de 1km, dar si suficienta forta pentru a oferi suficienta stabilitate in momentul franarii si la parcurgerea virajelor.
- Exista cateva zone unde sunt necesare schimbari de directie la viteze ridicate, astfel ca pentru a ajuta tractiunea, unul dintre elementele cheie la care pneurile trebuie sa faca fata pe circuitul Yas Marina, inginerii tind sa regleze masinile ceva mai moale pe spate. La inceputul weekendului praful de pe pista poate genera granularea pneurilor, si exista o mare evolutie a pistei din punctul de vedere al aderentei.
Abu Dhabi este localizat la nivelul marii, ceea ce ofera o presiune atmosferica ridicata. Aceasta ajuta puterea motoarelor, care creste pa masura ce temperaturile scad spre finalul cursei. Acest lucru are o influenta semnificativa asupra strategiei alegerii pneurilor.
As vrea sa fac o remarca daca se poate. In partea dreapta ar fi utila informatia cand e urmatoarea cursa (eventual puncte)
Nu intelegm la ce va referiti cu puncte?
Cred ca Marius se refera la meniul principal din site
se refera la clasamentul pilotilor si a constructorilor. e o idee buna :)
Anul trecut in cursa s-au folosit doua randuri de pneuri soft si doar la final pentru cateva tururi s-au folosit pneurile medii. Daca nu erau obligatorii cred ca nimeni dintre piloti nu le-ar fi incaltat pe monoposturi.
E interesant ca Lucas di Grassi spune ca diferenta dinre cele dua compozitii e minima. Anul trecut nu a fost deloc asa. Asta inseamna ca s-ar putea sa fie ca si in India adica cursa cu o singura oprire la boxe.