In acest an, Pirelli a nominalizat pentru Marele Premiu al Japoniei pneurile de compozitie hard, P Zero Argintiu, si pe cele soft, P Zero Galben, o schimbare fata de nominalizarea de anul trecut cand au fost folosite anvelope medium si soft.
In orice caz, compusii din acest an sunt, in general, mai moi in toata gama, ceea ce inseamna ca anvelopele pe care le vom vedea in Japonia in acest an vor oferi mai multa performanta, exact cum s-a intamplat de-a lungul intregului sezon.
Acest lucru nu s-a reflectat intotdeauna in timpii obtinuti pe circuit, din cauza noilor reglementari care au intrat in vigoare din 2012 care au incetinit monoposturile si care au mai echilibrat nivelul de performante. Totusi pneurile au fost dezvoltate in continuare si sunt mai performante acum, iar Suzuka este unul dintre circuitele unde acestea sunt cele mai solicitate din tot calendarul competitional. Alaturi de Barcelona, acesta este circuitul unde se inregistreaza cea mai mare incarcatura de energie pe anvelopele P Zero, in special datorita numarului mare de viraje lungi si rapide precum 130R si Spoon.
De fapt, 130R este cel mai rapid viraj al anului, abordat la 310 km/h in viteza a saptea, unde anvelopele sunt supuse la trei forte in mod simultan: forta de apasare, forta din viraj si acceleratia. Doar foarta laterala este echivalenta cu 3.1g, dar pentru ca 130R este un viraj destul de deschis, nu acesta este locul in care anvelopele experimenteaza cea mai mare forta laterala: aceasta apare in virajul 7, Dunlop Curve, unde energia laterala ajunge pana la 3.4g. Din cauza acestor cerinte mecanice si dinamice exercitate asupra compusilor, temperatura anvelopei poate depasi 110 grade Celsius.
Conditiile meteorologice pot fi complexe in Japonia – in trecut, calificarile au fost amanate pana duminica dimineta din cauza ploii torentiale – asa ca Pirelli va aduce si pneurile intermediare Cinturato Green si Cinturato Blue, de ploaie.
CE SPUNE DIRECTORUL DEPARTAMENTULUI PIRELLI MOTORSPORT:
Paul Hembery: „Suzuka este, pentru noi, una dintre cele mai importante curse din calendarul Campionatului Mondial de Formula 1: nu doar din punct de vedere tehnic, ci si datorita atmosferei unice. Aici sunt unii dintre cei mai informati si entuziasti fani din lume, ceea ce inseamna ca intotdeauna ne bucuram de o primire foarte calduroasa. Dar configuratia circuitului ofera si provocari tehnice: Suzuka este un circuit clasic pentru piloti, usor asemanator cu Spa sau Monza, cu unele dintre cele mai minunate viraje pe care le vedem de-a lungul anului si cu foarte putin loc pentru greseli. Desi poate parea, dupa tipul anvelopelor nominalizate, ca anul acesta aducem pneuri mai dure in Japonia, compusii sunt de fapt mai soft. In ciuda solicitarilor suplimentare asupra compusilor si a structurii, noile pneuri sunt mai capabile sa reziste fortele imense la care sunt supuse tur dupa tur. Cu un pas inainte si in ceea ce priveste compusii, speram ca acest lucru va aduce mai multa performanta si actiune in aceasta cursa clasica. Aceasta ar trebui sa ofere posibilitatea abordarii unei multitudini de strategii care, dupa cum am vazut in acest an, pot reprezenta fundatia unei victorii memorabile, sau pot impinge pilotii catre un loc in top chiar daca au pornit de pe o pozitie mai slaba a grilei de start. Anul trecut, titlul pilotilor s-a decis chiar in Japonia, dar acest an a fost atat de competitiv incat mai avem mult pana vom vedea cine va deveni campion, ceea ce este perfect pentru toti fanii acestui sport.”
CE SPUNE OMUL DIN SPATELE VOLANULUI:
Kamui Jobayashi (Sauber F1 Team): „Circuitul de la Suzuka este unul foarte special – si nu doar pentru ca este cursa mea de casa! Sunt convins ca multi piloti sunt de acord ca este un circuit minunat – o pista foarte tehnica, foarte solicitanta si este foarte dificil sa parcurgi un tur perfect aici, lucru care face parte din provocare. Pentru a te obisnui cu majoritatea circuitelor, este suficient sa parcurgi 20 sau 30 de tururi, dar la Suzuka mai ai de invatat chiar si dupa ce ai facut sute de tururi. Cred ca masina noastra va fi foarte rapida aici. Suprafata ofera multa aderenta, ceea ce inseamna ca este usor sa faci anvelopele sa functioneze, dar si ca este destul de dificil sa le folosesti pe distante lungi. Virajele de mare viteza pun, in mod evident, foarte multa presiune pe anvelope. Desigur, pentru mine este o cursa speciala. Fanii japonezi sunt minunati iar atmosfera creata este un mare sprijin. Si nu ma aplauda doar pe mine! Sunt adevarati fani Formula 1 si de aceea sunt mandru de ei.”
CE SPUNE PILOTUL DE TESTE PIRELLI:
Lucas di Grassi: „Este foarte placut sa pilotezi pe Suzuka, circuit unde au fost intotdeauna curse interesante, dar pentru anvelope nu este intotdeauna usor, pentru ca sunt atat de multe solicitari: prima parte a turului, de exemplu, e pur si simplu viraj dupa viraj, anvelopele lucrand continuu, fara un moment in care sa se raceasca. Exista multe forte combinate, in special cand monoposturile vireaza in timp ce accelereaza, actiune care pune intotdeauna multa energie pe anvelope. Din aceasta cauza, nu exista o problema cu incalzirea pneurilor, dar trebuie sa ai grija pe o perioada mai mare, mai ales cand masina este plina cu combustibil. Este bine ca avem anvelopele hard in Japonia in acest an: am testat anvelopele hard 2012 si sunt niste produse foarte versatile, care ofera multa performanta si fiabilitate: un mare pas inainte in comparatie cu compusul echivalent din 2011. Pneurile de compozitie soft ar trebui sa fie alegerea perfecta pentru calificari, dar ma astept ca pneurile de compozitie hard sa fie foarte eficiente in cursa.”
DATELE TEHNICE PENTRU ALEGEREA PNEURILOR:
• In timp ce seria continua de viraje solicita la maximum pneurile, natura cursiva a circuitului inseamna ca aici e nevoie de cea mai scazuta tractiune din calendarul competitional. Singurul loc in care anvelopele trebuie sa ofere aderenta maxima este la iesirea din acul de par (virajul 11) si la ultima sicana in coborare. In plus, si solicitarea pneurilor pe franare este mica.
• Pneul fata-dreapta are o misiune complicata in Japonia: in virajul 130R, spre exemplu, are echivalentul a 800 kg de forta de apasare – in timp ce vireaza la viteza maxima.
• Solicitarile la care sunt supuse pneurile pot duce la aparitia fenomenului de „blistering”. Acest fenomen este rezultatul acumularii localizate de caldura, in special pe umerii anvelopei, cand flexeaza. Daca nu se reduce presiunea pe anvelopa, acest efect poate duce la ruperea unor bucati din profil, lucru care afecteaza performanta.
ANVELOPELE NOMINALIZATE PANA ACUM:
PZero Rosu
|
PZero Galben
|
PZero Alb
|
PZero Argintiu
|
|
Australia
|
Soft
|
Medium
|
||
Malaezia
|
Medium
|
Hard
|
||
China
|
Soft
|
Medium
|
||
Bahrein
|
Soft
|
Medium
|
||
Spania
|
Soft
|
Hard
|
||
Monaco
|
Supersoft
|
Soft
|
||
Canada
|
Supersoft
|
Soft
|
||
Europa
|
Soft
|
Medium
|
||
Marea Britanie
|
Soft
|
Hard
|
||
Germania
|
Soft
|
Medium
|
||
Ungaria
|
Soft
|
Medium
|
||
Belgia
|
Medium
|
Hard
|
||
Italia
|
Medium
|
Hard
|
||
Singapore
|
Supersoft
|
Soft
|
||
Japonia
|
Soft
|
Hard
|