Lewis Hamilton – castigatorul ultimului Mare Premiu al Statelor Unite din 2008 – a castigat prima cursa desfasurata pe Circuit of the Americas. Sebastian Vettel (Red Bull Racing) a terminat pe doi si a mai facut un pas spre cel de-al treilea titlu consecutiv in Formula 1, dar totul se va decide in Brazilia, la ultima etapa a sezonului, dupa ce Fernando Alonso (Ferrari) a reusit sa termine cursa pe ultima treapta a podiumului.
Locul trei obtinut de Fernando Alonso, singurul rival al germanului de la Red Bull Racing, a fost crucial pentru el, iar pilotul de la Ferrari a ramas in cursa pentru titlul mondial. In aceste conditii, pentru prima oara in istorie doi piloti care folosesc pneuri Pirelli se vor bate pentru titlu in ultima cursa a sezonului.
Hamilton l-a depasit pe Vettel – care a fost cel mai rapid in fiecare sesiune – in ultima parte a cursei dupa un duel interesant care a inceput inca din primul tur. Hamilton si Vettel au folosit aceeasi strategie, cu o singura oprire la boxe cand au schimbat de pe pneurile P Zero Alb medium pe cele de compozitie hard P Zero Argintiu (cele doua compozitii nominalizate pentru Marele Premiu al Statelor Unite) in tururile 20, respectiv 21. Si Alonso a optat pentru o strategie identica si a ramas in cursa pentru titlu dupa ce a plecat in cursa de pe pozitia a sasea a grilei si a terminat pe trei.
Toti pilotii din top 10 s-au calificat folosind pneurile de compozitie medium, acestea fiind mai rapide cu aproximativ o jumatate de secunda pe tur decat cele de compozitie hard pe un circuit care a evoluat foarte mult, din punctul de vedere al aderentei, pe parcursul acestui weekend. Chiar daca s-a anuntat o posibila ploaie, cursa s-a desfasurat pe o vreme frumoasa la o temperatura ambientala de 24 grade Celsius.
Cel mai bine clasat pilot care a plecat in cursa cu pneurile de compozitie hard a fost Jenson Button. Pilotul de la McLaren a terminat pe locul 5 avand si el o strategie cu o singura oprire la boxe. Nico Rosberg de la Mercedes a fost cel de-al doilea pilot care a inceput cursa cu pneurile P Zero Argintiu.
„As vrea sa le multumesc sutelor de mii de fani care au venit la Austin in acest weekend. Nivelul de sustinere a fost incredibil si de abia asteptam sa ne intoarcem. Ambii piloti aflati in lupta pentru titlu, Sebastian Vettel si Fernando Alonso, au facut o cursa magnifica in Statele Unite si cu siguranta vom avea o cursa spectaculoasa in Brazilia la finalul acestei saptamani. Chiar daca aici am fi putut aduce pneurile de compozitie soft si supersoft, faptul ca lupta pentru titlu se va decide in ultima etapa intareste decizia noastra de a introduce si cativa factori necunoscuti pe un circuit complet nou. Nivelul de degradare a fost extrem de mic pe parcursul acestui weekend. Si vremea a influentat acest lucru temperaturile ambientale si ale asfaltului fiind mai mici decat ne-am asteptat. Performanta si durabilitatea au fost bune la ambele compozitii, ceea ce le-a permis lui Vettel si Hamilton sa se lupte pentru victorie din primul pana in ultimul tur”, a concluzionat Paul Hembery, directorul Pirelli Motorsport.
REZUMATUL ZILEI IN MARELE PREMIU AL STATELOR UNITE 2012:
Acesta este desfasuratorul tuturor opririlor la boxe efectuate in timpul Marelui Premiu al Statelor Unite, programat pe Circuit of the Americas. Pirelli a nominalizat, pentru aceasta cursa, pneurile de compozitie hard si pneurile de compozitie medium.
Hamilton: MU HN (20) 1
Vettel: MU HN (21) 1
Alonso: MU HU (20) 1
Massa: MU HU (26) 1
Button: HN MN (35) 1
Räikkönen: MU HU (24) 1
Grosjean: MU HN (9) 1
Hülkenberg: MU HN (17) 1
Maldonado: MU HN (21) 1
Senna: MN HN (20) 1
Perez: MN HN (22) 1
Ricciardo: MN HN (30) 1
Rosberg: HN MN (34) 1
Kobayashi: MN HN (13) 1
Di Resta: MN HN (21) HN (31) 2
Schumacher: MU HN (14) HN (39) 2
Petrov: MN HN (23) 1
Kovalainen: MN HN (21) 1
Glock: MN HN (21) 1
Pic: MN HN (26) 1
De La Rosa: MN HN (24) 1
Kartikeyan: MN HN (25) 1
Webber: MU 0 NC
Vergne: MN 0 NC
Pe prima coloana, dupa numele pilotului, este specificat tipul de pneuri cu care a luat startul.
Pe ultima coloana este suma totala a opririlor la boxe efectuate pe durata cursei.
H = pneuri de compozitie hard
M = pneuri de compozitie medium
N = pneuri noi
U = pneuri folosite
NC = nu s-a clasat
DNF = nu a terminat cursa
DT = penalizare cu o trecere pe la boxe (drive through)
Interesanta statistica.
Pneurile medii au fost schimbate dupa 20-21 de tururi indiferent daca erau noi sau folosite. Degradarea poate ca a fost minima dar doar atat au tinut pneurile medii.
Interesant cum spre finalul cursei cele doua Ferrari isi disputau cel mai rapid tur (erau cu 0,2-0,5 mai rapizi decit primi doi piloti) asta desi aveau pneuri hard folosite iar primii doi hard noi.
Daca mai intervenea o ploaie pe circuitul care si asa a fost destul de alunecos concursul se putea transforma usor in balet :)