Avancronica MP de la Monaco

Roțile se vor învârti la Monaco pentru a 70-a oară

Marele Premiu de la Monaco este un clasic al calendarului de Formula 1, iar anul acesta atinge o bornă impresionantă. În acest weekend se va desfășura cea de-a 70-a ediție a cursei ce contează pentru Campionatul Mondial al Piloților. Au mai fost de fapt încă 11 curse aici înainte de Campionatul Mondial care s-a înființat în 1952 când Grand Prix-ul era disputat de automobile Sport cu roți acoperite de caroserie.

Ca de obicei, alegerea Pirelli privind compozițiile pneurilor slick s-a orientat câtre cele trei cele mai moi compoziții disponibile, ceea ce înseamnă că C3 va fi pneul Hard, C4, pneul Medium și C5, pneul Soft. Așa cum e cazul în general pe un circuit stradal, pista are o suprafață netedă, dat fiind utilizarea cotidiană de către mașini obișnuite și astfel pneurile trebuie să ofere cât mai multă aderență posibil.

În Monaco, pneurile sunt supuse unor forțe considerate cele mai reduse din sezon, vitezele medii pe pista de 3,337km fiind de asemenea reduse, cu unele viraje abordate la 50km/h, în timp ce mașinile accelerează la maxim doar pe 30% din lungimea pistei. Oricum, dat fiind acest nivel redus de solicitare asupra pneurilor face ca, pe cele 78 de tururi ce trebuie acoperite Duminică, orice fenomen care poate caracteriza comportamentul pneurilor apare mult mai frecvent decât de obicei, în special când vine vorba despre nivelul de energie generat când este nevoie de putere de tracțiune. Un al factor ce trebuie luat în considerare privind pneurile este graining-ul care, în special, în primele două zile, se poate transforma într-un musafir nepoftit.

Pe o pistă unde limitele pentru greșeală sunt aproape inexistente, un factor care poate afecta timpii pe tur ai piloților este reprezentat de încrederea pe care o acumulează gradual, indiferent de cât de bine cunosc pista, pe măsură ce parcurg cele 19 viraje și toate provocările aferente. Pilotul trebuie să găsească cele mai bune trase, rulând foarte aproape de glisiere, adesea atingându-le cu flancul anvelopei. Îndemânarea constă în a face asta fără a strica nimic la mașină, aceasta fiind și cheia obținerii unei mai bune poziții pe grilă, esențială într-o cursă în care depășirile sunt aproape imposibile, chiar dacă diferența de performanță dintre mașini s-ar putea măsura în secunde. Calificările vor fi și mai critice, după ce anul acesta am observat că mașinile se așează pe grilă într-o ordine dictată de diferențe de miimi de secundă.

Pe o astfel de pistă, apariția Safety Car-ului este aproape inevitabilă, experiența anterioară arătând că există o probabilitate de 77%, o medie de aproape două apariții pe cursă. Deși curios, anul trecut cursa s-a desfășurat ață fără nicio perioadă de neutralizare. Există o singură opțiune strategică, iar aceasta este o singură oprire, încercând oprirea cât mai târziu posibil, cu scopul de a se beneficia de un eventual safety car, minimizându-se astfel timpul petrecut la boxe.

Până acum luna aceasta, au avut loc câteva comemorări pentru aniversarea a 30 de ani de la moartea lui Ayrton Senna, care și-a lăsat o puternică amprentă și asupra Marelui Premiu de la Monaco. Brazilianul încă deține recordul pentru cele mai multe victorii (6), pole position (5) și podiumuri (8). Michael Schumacher a reușit aici cele mai multe tururi rapide (5) și este la egalitate pe locul doi ca număr de victorii cu Graham Hill (5), în timp ce ambii, împreună cu Lewis Hamilton și Sebastian Vettel sunt pe doi la egalitate in privința numărului de podiumuri (7). Cu 17 victorii, McLaren este echipa cea mai de succes, in timp ce Ferrari a pornit din pole de cele mai multe ori (12) și a reușit cele mai multe tururi rapide (17) și conduce în topul aparițiilor pe podium cu 55 de prezențe, mai mult decât dublu față de următoarea echipă, McLaren.

Un comentariu

  1. Post By danbiciclar

    Rog actualizați clasamentul piloților și constructorilor din Formula 1 !

Comments are closed.