Avancronica MP din Mexic

Încă o dată, o pauză în compuși pentru weekendul din Mexico City

Călătoria Formulei 1 în America continuă cu o deplasare spre sud, pentru Marele Premiu din Mexico City, la o săptămână după etapa de la Austin. Ca de obicei, atmosfera din interiorul Autodromo Hermanos Rodriguez va fi electrizantă datorită exuberanței fanilor care umplu tribunele din spectaculoasa secțiune a stadionului Foro Solo, unul dintre cele mai fotogenice puncte din calendar. Se poate descrie ca fiind uluitoare, deoarece circuitul se află la peste două mii de metri deasupra nivelului mării, ceea ce înseamnă că aerul rarefiat are un efect semnificativ asupra performanței mașinilor.

Pentru această cursă, șapca Pirelli pentru podium are o bază verde intensă, accentuată de broderii aurii, care reflectă verdele steagului, aurul triumfului și roșul pulsului capitalului. Este o ediție specială produsă de Pirelli Design, cu contribuția creativă a designerului Denis Dekovic. Șapca poate fi găsită pe site-ul dedicat de comerț electronic, la adresa https://store.pirelli.com.

Compozițiile de pneuri disponibile

La fel ca în Austin, weekendul trecut, pentru etapa din Mexic se înregistrează din nou un salt în selecția compușilor între cel mai dur dintre cei trei și cel mediu. În timp ce Medium și Soft sunt C4 și, respectiv, C5, ca în 2024, Hard va fi acum C2. Pentru circuitul din Mexico City, acest compus este o alegere extrem de conservatoare, cu o diferență considerabilă în ceea ce privește timpul pe tur în comparație cu celelalte două, oferind în același timp o aderență mai redusă.

Anul trecut, Soft a intrat în joc doar în calificări și apoi în cursă, doar în încercarea de a asigura punctul suplimentar pentru stabilirea celui mai rapid tur de cursă, dar acum scenariul s-ar putea schimba considerabil. Avantajul oferit de C4 și C5 ar putea, de fapt, să determine echipele să vizeze o cursă desfășurată în principal pe acești compuși. Cu toate acestea, acest lucru vine cu riscul de a fi nevoiți să facă un al doilea pit stop din cauza degradării. Oricine alege C2 ar putea gestiona relativ confortabil un stint mai lung, optând pentru un singur pit stop până la steagul în carouri, deși acest lucru implică o reducere a performanței.

Utilizarea celor două compoziții cele mai moi va fi cu siguranță evaluată cu atenție în timpul celor trei sesiuni de antrenamente libere, când echipele vor putea rula stinturi lungi cu rezervoare pline și vor putea verifica starea pneurilor. Istoric, nivelurile de graining în Mexic sunt destul de pronunțate, deoarece aerul rarefiat la altitudine reduce forța aerodinamică pe care o pot produce mașinile.

Pe un circuit care oferă deja puțină aderență din cauza utilizării limitate, pneurile tind să alunece, ceea ce duce la graining. De asemenea, va fi interesant de văzut dacă rezistența mai mare la acest fenomen oferită de compușii actuali va contribui la limitarea acestuia și, prin urmare, va avantaja pe cei care sunt maeștri în gestionarea pneurilor.

În 2024

Toți piloții, cu excepția lui Sergio Pérez, au adoptat anul trecut o strategie cu o singură oprire. Majoritatea au pornit cu compusul mediu, în timp ce șase piloți, care au terminat cu toții în afara primelor unsprezece locuri, au preferat compusul dur pentru prima parte a cursei. Strategia cea mai eficientă, în teorie și confirmată ulterior pe pistă, s-a dovedit a fi cea cu compusul mediu-dur.

Nu au fost necesare abilități speciale de gestionare a pneurilor pentru a prelungi etapa cu compoziția medie, care, în general, a prezentat doar o ușoară granulație și o degradare foarte limitată. Cea mai lungă etapă cu compoziția cu bandă galbenă a fost de 39 de ture, realizată de Piastri, în timp ce cu compoziția cu bandă albă a ajuns la 49 de ture, realizată de Bottas.

Pista

Cursa se desfășoară pe 71 de ture pe circuitul Autodromo Hermanos Rodriguez din Mexico City, care are o lungime de 4,304 kilometri și 17 viraje. Principala sa particularitate este altitudinea, care depășește 2.200 de metri deasupra nivelului mării, ceea ce înseamnă că aerul este foarte rarefiat. Prin urmare, mașinile generează o forță de apăsare mai mică, ceea ce face ca reglarea mașinilor și gestionarea tehnică să fie deosebit de solicitante pentru echipe.

Linia dreaptă principală are o lungime de peste 1,2 kilometri, pe care mașinile ating viteze maxime foarte mari, în parte datorită forței de apăsare minime. Suprafața pistei este foarte netedă, iar la începutul weekendului, nu oferă prea multă aderență, deoarece nu este folosită prea mult. Prin urmare, se uzează în cele trei zile, ceea ce se reflectă în îmbunătățirea timpilor pe tur. De asemenea, piloții vor trebui să fie atenți să nu blocheze roțile la frânare, din cauza temperaturii suprafeței anvelopelor care scade rapid pe cele două linii drepte lungi. Datorită configurației sale neobișnuite, aceasta este și pista pe care piloții trebuie să schimbe cel mai puțin vitezele.

Cuvânt cheie: test

Programul îndelungat de dezvoltare și testare pentru validarea pneurilor pentru 2026 se încheie oficial în Mexico City. După Marele Premiu, Pirelli va reveni pe circuit marți, 28 octombrie, și miercuri, 29 octombrie, împreună cu echipele Sauber și Mercedes, pentru testarea finală a compușilor mai moi din gamă, înainte de validarea definitivă programată pentru 15 decembrie, construcțiile fiind deja validate pe 1 septembrie.

Dezvoltarea noilor pneuri a avut loc în cadrul a 15 sesiuni de testare, fiecare cu o durată de două zile, organizate în șapte țări diferite. Trei dintre acestea au avut loc în 2024: la Barcelona (17-18 septembrie) și Mugello (8-9 septembrie) pentru compușii uscați și la Magny-Cours (13-14 noiembrie) pentru compușii umezi.

Celelalte douăsprezece sesiuni au avut loc în acest an, majoritatea zilelor de testare fiind organizate pe circuitele din Spania și Italia. Anvelopele slick au fost testate de două ori la Barcelona (4-5 februarie și 3-4 iunie, după GP) și o dată la Jerez (12-13 februarie), în timp ce în Italia au fost evaluate atât soluțiile pentru teren uscat, cât și cele pentru teren umed. Acestea au avut loc la Fiorano (19-20 iunie) pe o pistă udată artificial, în timp ce la Monza (9-10 septembrie), după Marele Premiu al Italiei, și la Mugello (25-26 septembrie), testele au fost afectate de vremea nefavorabilă, ceea ce a afectat ușor sesiunile planificate inițial pentru anvelopele slick.

La Paul Ricard (29-30 ianuarie) și Silverstone (7-8 mai), pista a fost, de asemenea, udată artificial pentru a testa pneurile de ploaie și intermediare. Pirelli s-a întors pe circuitul englez după Marele Premiu al Marii Britanii (8-9 iulie) pentru a lucra la gama mai dură de anvelope slick, a cărei nouă construcție a fost dezvoltată pe baza datelor colectate în timpul testelor anterioare dinaintea sezonului, desfășurate în Bahrain (2-3 martie).

Înaintea testului din Mexic, compușii mai moi au fost evaluați și la Budapesta (5-6 august), în săptămâna de după cursă. Toate echipele de Formula 1 au participat la diferite sesiuni de testare, după ce și-au comunicat disponibilitatea către FIA și Pirelli.

Noua gamă 2026, care continuă să includă jante de 18 inch, dar cu anvelope puțin mai înguste, va fi testată de toate echipele împreună în timpul testului post-sezon din Abu Dhabi, programat pentru 9-10 decembrie la Yas Marina, folosind mașini mule pentru a se adapta la noua dimensiune a anvelopelor.

Colțul statisticilor

Circuitul numit în memoria fraților Rodríguez a găzduit 24 de ediții ale Marelui Premiu, douăzeci dintre ele – prima în 1963 – purtând numele de „Marele Premiu al Mexicului”, iar ultimele patru luând numele capitalei țării. Max Verstappen este cel mai de succes pilot pe acest circuit, ceea ce explică de ce Red Bull se numără printre echipele cu cele mai multe victorii în Mexic, cu un total de cinci (2017, 2018, 2021, 2022 și 2023).

Pentru a găsi pilotul cu cele mai multe pole position-uri, trebuie să ne întoarcem în anii 1960, când Jim Clark, pilotând pentru Lotus, a obținut pole position-ul de patru ori între 1963 și 1967. Ultimele două pole position-uri au revenit echipei Ferrari, grație lui Charles Leclerc în 2023 și Carlos Sainz în 2024. Cursa de anul trecut a fost de fapt ultima dată până în prezent când spaniolul, acum la Williams, a câștigat un Grand Prix. Etapa din Mexic a fost, de asemenea, deosebit de importantă pentru actualul pilot Ferrari, Lewis Hamilton, care și-a sărbătorit aici titlurile mondiale din 2017 și 2018 și deține recordul pentru cele mai multe podiumuri în această cursă, cu șase.

PIRELLI ÎN MOTORSPORT

Fondată in 1872, Pirelli este o companie cu adânci rădăcini italiene acum recunoscută în întreaga lume pentru tehnologia sa avansată, capacitatea de a inova și calitatea produselor sale. Motorsport-ul a jucat mereu un rol important in strategia Pirelli, urmând filozofia „race to road” (de la curse – pe stradă). Compania este angajată in sporturile cu motor de 117 ani, iar azi furnizează pneuri pentru mai mult de 350 de campionate cu vehicule cu două și patru roți. Pirelli acordă o mare atenție utilizării eficiente a resurselor naturale și energiei și va atinge ținta de neutralitate pentru carbon in 2030. Pirelli este Global Tyre Partner pentru FIA Formula 1 World Championship încă din 2011. Compania este de asemenea furnizor și pentru FIA Formula 2, FIA Formula 3, Formula Regional European Championship by Alpine, FIA World Rally Championship și GT World Challenge, alături de alte numeroase serii regionale.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.