Formula 1 revine în Qatar, la doi ani după debutul aici în 2021. Dar în multe feluri, acum este un nou început, mașinile fiind diferite de cele pe care le-am văzut în urmă cu doi ani, iar pista de la Losail a fost complet reasfaltată, cu vibratoare de asemenea modificate. Pe hârtie, caracteristicile pistei au rămas neschimbate – cu o linie dreaptă de aproape 1km lungime și 16 viraje – dar este clar că schimbările aduse în ultimii doi ani fac ca datele colectate de la primul Grand Prix să fie doar parțial utile.
În privința severității, Losail este un circuit foarte challenging pentru pneuri, similar cu Silverstone și Suzuka. Astfel, că nu e nicio coincidență că alegerea compozițiilor este aceeași: C1, C2 și C3. Există o varietate de viraje, cele mai multe dintre ele de viteze medii și ridicate. Seria de viraje dintre Virajul 12 și 14 este o reminiscență a faimosului viraj 8 de la Istanbul: unul dintre cele mai solicitante viraje pentru pneuri din istoria recentă a F1. Această secvență este și cea care influențează cel mai mult timpii pe tur. De fapt 11 din cele 16 viraje sunt de dreapta ceea ce solicită în mod special trenul stânga, în special pe față, dar nivelul de energie care a apăsat asupra pneurilor, observat în 2021 a fost destul de echilibrat între cele două axe.
Un alt factor care face din Marele Premiu al Qatar-ului unul și mai challenging nu doar pentru pneuri dar și pentru piloți și echipe este revenirea la formatul Sprint. Cu doar o oră de antrenamente vineri pentru determinarea set-up-ului și observarea comportamentului pneurilor pe ieșirile lungi; mai mult, acea sesiune se va derula la mijlocul zilei, pe căldură – ceea ce va încălzi excesiv astfaltul – opus calificărilor și celor două curse, care vor avea loc după asfințit. Astfel că există cadrul pentru un weekend interesant și probabil pentru câteva surprize; abilitatea de adaptare rapidă ar putea o feri un avantaj semnificativ.”
CARACTERISTICILE PISTEI
PNEURILE ȘI PISTA
- Pentru Marele Premiu al Qatar-ului, echipele vor avea C1 ca P Zero Alb hard, C2 ca P Zero Galben Medium și C3 ca P Zero Roșu Soft. Aceasta este aceeași nominalizare ca și la cursa precedentă din Japonia.
- Odată cu noul asfapt, exsită și o nouă infrastructură la Losail. Garajele, inițial concepute pentru MotoGP, au fost mărite și sunt mai mult. Există de asemenea o nouă facilitate pentru controlul cursei și centrul media.
- Singurul Mare Premiu al Qatar-ului desfășurat până acum a fost câștigat de Lewis Hamilton. Pilotul Mercedes, care a pornit din pole, a câștigat în fața lui Max Verstappen de la Red Bull (care a reușit cel mai rapid tur) și Fernando Alonso, care concura pe atunci pentru Alpine.
- O mare varietate de strategii s-au observat în urmă cu doi ani. Jumătate dintre piloți au pornit cu soft, iar cealaltă jumătate pe medium, în timp ce numărul opririlor la boxe a variat de la una la trei. Hamilton a câștigat cu două opriri, efectuând două stinturi inițiale cu medium, iar stintul final pe hard.
- Doha va fi o cursă nocturnă, cu calificările și grand prix-ul începând la ora locală 20.00. Sâmbătă, Sprint Shootout va porni la 16:00 iar cursa Sprint la 20:30. Nu sunt curse suport programate ceea ce înseamnă că pista nu va fi gumată de către alte mașini.
- Deși s-au construit unele spații verzi de-a lungul circuitului, nisipul este adesea suflat de vânt pe suprafața pistei. Aceasta face ca evoluția pistei să fie un alt factor cheie, care va fi accentuat de noul asfalt.
- Temperaturile ambientale sunt ridicate în Qatar în această perioadă, atingând în jurul a 40 de grade în weekend. Dar sesiunile programate mai târziu decât în 2021 ar putea duce la o gamă mai largă de temperaturi, decât în urmă cu doi ani.